نیکلسون: جهان خواهان یک حکومت همه شمول در افغانستان است

© https://twitter.comتوماس نیکلسون، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان
توماس نیکلسون، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2022
عضو شوید
توماس نیکلسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در جریان سخنرانی خود در نشست کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا گفت که برخی از کشورهای منطقه و جهان دولت همه شمول برای اداره افغانستان می خواهند.
به گزارش اسپوتنیک، نیکلسون گفت که برخی از کشورهای همسایه افغانستان مانند ایران و تاجیکستان خواهان شنیده شدن صدای اقلیت های قومی و مذهبی هستند.
همچنین نیکلاسون تاکید کرد که حفظ حقوق بشر و تشکیل دولت ائتلافی در افغانستان از عوامل مهم ثبات دائمی منطقه و افغانستان است.
وی افزود: منطقه و برخی کشورهای دیگر خواستار یک حکومت واحد در افغانستان هستند. این خصوصیتی است که اصولاً منطقه و کشورهای منطقه از آن حمایت می کنند. می بینیم که در اطلاعیه های مختلف به آن اشاره شده است، شاید ایران و تاجیکستان کشورهایی باشند که می خواهند صدای گروه های قومی و مذهبی مانند تاجیک ها، هزاره ها و شیعیان را بشنوند. به نظر من هم افغانستان در مرحله حساس برای شنیدن صدای گروه های قومی و مذهبی مانند تاجیک ها، هزاره ها و شیعیان قرار دارد. ثبات درازمدت، حمایت حقوق بشر، گفتگو و اقدام جمعی در گرو عملکرد دولت است.
تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند که حکومت ائتلافی تعریف کرده است که مسدولان دولت موقت باید از این جمله افرادی باشند که نه عضو امارت اسلامی باشند و نه کسانی که افغانستان را ترک کرده اند.
طارق فرهادی، تحلیلگر سیاسی می گوید: "حکومت جمعی، شامل نمایندگانی هستند که از گروه طالبان نیستند و نه از جمله کسانی که از افغانستان گریخته اند ، اگر این اتفاق بیفتد، می توان گفت که دولت همه شمول است. تمام مسئولان باید از داخل افغانستان تعیین شوند.
برخی دیگر می گویند که مقامات افغانستان باید خود استفاده کنند و اجازه ندهند کشورهای خارجی شکل حکومت افغانستان را انتخاب کنند.
آنها معتقدند که تعیین نوع حکومتداری برای افغان ها توسط خارجی ها دخالت آشکار در امور داخلی است و باید از آن جلوگیری کرد.
توریالی زازایی، تحلیلگر سیاسی می گوید: این شرم آور است که اکنون کشورهای خارجی برای ما دولت تشکیل می دهند و به ما هم می گویند که در کشور ما چه حکومتی باید تشکیل شود. او خطاب یه طالبان چنین گفت: طالبان! تا شما کشور خود را نسازید، خارجی ها آن را نمی سازند.
اسماعیل قرنی تحلیلگر سیاسی سپس می گوید که آنچه که خارجی ها به نام دولت ائتلافی به افغانستان ارائه می کنند، اشتباه است و ادعای امارت اسلامی که حکومت آنها یک دولت ائتلافی است نیز اشتباه است.
قرنی می گوید که هدف حکومت فراگیر واگذاری کار به زحمتکشان است و این همان چیزی است که افغان ها نیز می خواهند.
وی افزود: هدف دولت واحد واگذاری کار به زحمتکشان است، 99.99 درصد جوانان نیز همین را می خواهند و افغان ها نیز این امید را پذیرفته اند که شاید تدریجا اصلاح شود.
با این حال، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که حکومت آن همه شمول است، نمایندگانی از همه مناطق و قبایل بخشی از کابینه هستند و در مناصب عالی کار می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала