مسکو: ناتو در حال بررسی امکان استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه است

© AFP 2023 / John ThysСкульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе
Скульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2022
عضو شوید
سفیر روسیه در ترکیه اعلام کرد که ناتو در حال بررسی امکان استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه است.
به گزارش اسپوتنیک، الکسی یرخوف، سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار روسیه در ترکیه روز گذشته ( 30 سپتامبر) در سخنرانی خود در کنفرانسی درباره حل و فصل اوضاع اوکراین اظهار داشت: نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه صحبت می‌کنند.
وی افزود: در سطح دکترینال، آمریکایی ها آستانه استفاده از سلاح هسته ای را پایین آوردند و برخی از نمایندگان عالی رتبه کشورهای پیشرو عضو ناتو شروع به صحبت در مورد امکان و مجاز بودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی علیه روسیه - سلاح های هسته ای کردند.
به گفته وی، مدت طولانی است که این ائتلاف به مرزهای روسیه نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود که این امر باعث نگرانی مسکو می‌شود. با این حال یرخوف ناتو را یادگاری از جنگ سرد خواند.
به نظر یرخوف در حال حاضر نیازی به موجودیت ناتو نیست. این دیپلمات بلند پایه روس افزود: ناتو به عنوان ابزار سیاست خارجی ایالات متحده استفاده می شود.
سفیر روسیه تاکید کرد که گفتگو میان اعضای ائتلاف درباره استفاده بالقوه از تسلیحات هسته ای علیه روسیه "برنامه ریزان نظامی را وادار می کند تا خطرناک ترین سناریوهای یک برخورد هسته ای را که می تواند منجر به عواقب فاجعه باری شود" بررسی کنند.
گفتنی است پیشترآنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی اقداماتی در صورت استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای است.
وی گفت: ما این اظهارات را بسیار جدی می‌گیریم. ما با دقت زیر نظر داریم که آیا روسیه اقداماتی را انجام خواهد داد که نشان دهد در خصوص امکان استفاده از سلاح هسته‌ای فکر می‌کند یا خیر.
در عین حال، وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد که واشنگتن تاکنون علائمی را مشاهده نکرده که ثابت کند مسکو در فکر انجام چنین اقداماتی است. با این حال، بلینکن اشاره کرد که ایالات متحده برای "هر سناریوی احتمالی" خود را آماده کرده است. وی افزود: ما تمام تهدیدات روسیه علیه اوکراین را بسیار جدی تلقی کرده و به آنها واکنش مناسب نشان خواهیم داد.
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه 21 سپتامبر، در یک سخنرانی تلویزیونی به اظهارات برخی از نمایندگان عالی رتبه کشورهای پیشرو ناتو در مورد امکان و قابل قبول بودن استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه توجه کرد. وی تصریح کرد: از جمله باج خواهی و ارعاب هسته ای از سوی غرب مورد استفاده قرار گرفته است.
وی در عین حال یادآور شد که روسیه در برخی اجزاء از تجهیزات نظامی خارجی پیشی گرفته است و به کسانی که تلاش می کنند با سلاح های هسته ای تهدید کنند هشدار داد: "کسانی که می‌خواهند با سلاح‌های هسته‌ای از ما اخاذی کنند، باید بدانند که ممکن است نسیم بادها به سمت آنها وزدیدن کند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала