برکناری چند طالب تاجیک تبار از سوی گروه طالبان در پنجشیر

© photo: Masror Tabeshورزشگاه پنجشیر
ورزشگاه پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2022
عضو شوید
گروه طالبان از آغاز چیرگی اش تاکنون بر پنجشیر چندین عضو تاجیک تبار خود را در این ولایت برکنار و یا به زندان انداخته اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، یافته ها نشان می‌دهد، که گروه طالبان اکثریت مسئولان محلی خود را در پنجشیر که عمدتا تاجیک‌تبار و باشندگان بومی این ولایت بودند، برکنار کرده و برخی از آنان را به زندان نیز انداخته‌اند.
گروه طالبان در آخرین تعیینات، مولوی قدرت‌الله را از مقام ولایت پنجشیر به لوگر تبدیل کرده‌اند. او باشنده اصلی پنجشیر و گفته می‌شود که از اعضای سابقه‌دار طالبان است.
کوتل آستانه کلان ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2022
تیرباران دو غیرنظامی دیگر در پنجشیر توسط طالبان
براساس یافته‌های خبرنگار روزنامه اطلاعات روز، طالبان برکناری اعضای بومی خود در پنجشیر را از مولوی آقامیر، رییس استخبارات این ولایت آغاز کردند. پس از او، عبدالحمید خراسانی، آمر امنیت فرماندهی امنیه پنجشیر که حامی سرسخت طالبان بود از وظیفه‌اش کنار زده شد. سپس مولوی دادمحمد بتار، فرمانده امنیه و عتیق‌الله صدیقی، آمر امنیت این فرماندهی که جایگزین خراسانی شده بود، برکنار شدند.
به همین ترتیب، تاکنون مولوی نورالله، ولسوال دره، سعادت میر، فرمانده امنیه این ولسوالی، شیخ احمد منجهور، آمر حوزه اول امنیتی بازارک، شمس‌الدین، مدیر استخبارات ولسوالی رخه، قاری حسیب‌الله حبیبی، مدیر استخبارات ولسوالی حصه اول، شاه‌من، معاون مدیریت استخبارات شهری بازارک و خوشدل تنخو، معاون قومندانی امنیه ولسوالی دره برکنار شده‌اند.
دست‌کم چهار منبع می‌گویند، که از میان افراد برکنارشده، شمار از آنان از جمله مولوی نورالله، شمس‌الدین، قاری حسیب‌الله حبیبی، شیخ احمد منجهور و شاه‌من در زندان طالبان به‌سر می‌برند.
در میان طالبان بومی افرادی نیز بودند که صف این گروه را ترک کرده و به "جبهه مقاومت" پیوسته‌اند.
از جمله حاجی ملک که در پی روی‌کارآمدن طالبان به این گروه پیوسته بود و به‌عنوان مدیر استخبارات در فرماندهی امنیه پنجشیر تعیین شده بود، بازداشت و زندانی شد. او پس از آزادی از بند طالبان به "جبهه مقاومت" پیوست.
گفته می‌شود، که او پس از پیوستن به "جبهه مقاومت" در درگیری‌های پنجشیر تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده بود.
حاجی ملک در جنگ‌های پسین پنجشیر کشته شد. او از جهادی‌های پیشین و همرزمان احمدشاه مسعود، "قهرمان ملی افغانستان" بود.
از دیدی کارشناسان، پیوستن حاجی ملک احتمالا باعث بی‌اعتمادی میان طالبان پشتون و تاجیک شده است.
انستیتوت مطالعات جنگ امریکا در مطلبی گفته بود به نظر می‌رسد که طالبان تاجیک به‌طور فزاینده‌ای تمایلی به جنگ با "جبهه مقاومت" ندارند و این گروه احتمالا طالبان را مجبور می‌کنند تا تعداد فزاینده‌ای از نیروهای پشتون خود را از جنوب افغانستان آورده و استفاده کنند.
یادآوری می کنیم، که گروه در جریان هفته های پسین یورش های گسترده‌ای در برابر نیروهای "جبهه مقاومت" انجام داده‌اند. در این جنگ به دو طرف تلفات سنگین وارد شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала