قرقیزستان: تاجیکستان از تشدید تنش در مرز خودداری کند

© Sputnik / Syrgak Baktyjarov /  مراجعه به بانک تصاویر Частный дом, поврежденный в результате обстрелов со стороны таджикских военных
Частный дом, поврежденный в результате обстрелов со стороны таджикских военных - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.09.2022
عضو شوید
وزارت امور خارجه قرقیزستان در بیانیه ای از تاجیکستان خواست از تشدید تنش در مرز خودداری کند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه قرقیزستان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی سرویس مطبوعاتی این آژانس منتشر شد، نوشت: قرقیزستان از تاجیکستان می‌خواهد که از تجاوزات به خاک این کشور دست بردارد.
در این سند آمده است: "طرف قرقیزستان از طرف تاجیکستان می‌خواهد که از طرح‌های بی‌امیدانه تجاوز به خاک جمهوری قرقیزستان و اهداف دنبال‌شده برای تشدید اوضاع در منطقه مرزی دست بردارد".
وزارت خارجه این کشور رویدادهای مرزی را "یک اقدام تجاوزکارانه مسلحانه برنامه ریزی شده از سوی تاجیکستان" خواند.
Частный дом, поврежденный в результате обстрелов со стороны таджикских военных - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2022
تصاویری از وضعیت در مرز تاجیکستان-قرقیزستان
در نتیجه اقدامات غیرانسانی طرف تاجیکستان تا تاریخ 18 سپتامبر 2022، 46 شهروند قرقیزستان کشته و 140 نفر زخمی شدند، نزدیک به 140 هزار نفر مجبور به تخلیه شدند و خسارات مادی هنگفتی وارد شد".
در ادامه آمده است: "ما معتقدیم که اتهامات بی اساس طرف تاجیکستان مبنی بر ارتکاب "عمل تجاوز مسلحانه به جمهوری تاجیکستان" تلاشی ناچیز برای انتقال مسئولیت و سرزنش به جمهوری قرقیزستان است. طرف تاجیکستان یک کمپین گسترده اطلاعات نادرست را راه اندازی کرده است. با هدف بی اعتبار کردن اقدامات دفاعی جمهوری قرقیزستان، ما مسئولانه اعلام می کنیم که اطلاعات وزارت امور خارجه و دیگر مقام های ذیصلاح جمهوری تاجیکستان با واقعیت مطابقت ندارد".
پیش از این، وزارت خارجه تاجیکستان، طرف قرقیزستان را به انجام کمپین اطلاعاتی در برابر دوشنبه و تشدید تنش در منطقه مرزی متهم کرد.
یادآوری می کنیم، که درگیری های گسترده در مرز قرقیزستان و تاجیکستان از صبح روز جمعه آغاز شد. طرفین یکدیگر را به گلوله باران متهم کردند. درگیری شدید بین نظامیان دو کشور در تمام طول روز تقریباً در سراسر مرز ادامه داشت. آتش بس تنها تا شب به دست آمد. صبح روز شنبه درگیری های متناوب از سر گرفته شد. طرفین یکدیگر را به نقض توافق آتش بس متهم کردند. تیراندازی تنها تا عصر شنبه متوقف شد. طرف قرقیزستانی از کشته شدن 46 نفر و زخمی شدن 140 نفر از شهروندان خود در نتیجه درگیری خبر داد. تاجیکستان 35 کشته و 30 زخمی را اعلام کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала