طالبان یگانه بازار مخصوص زنان در تخار را مرکز نظامی ساختند

© @https://twitter.comحمله طالبان به چندین روستا در ولسوالی چاه‌آب تخار
حمله طالبان به چندین روستا در ولسوالی چاه‌آب تخار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.09.2022
عضو شوید
طالبان در ولایت تخاز یگانه بازار ویژه زنان را که در آن صدها زن سرگرم صنایع‌ دستی چون خیاطی، مهره‌دوزی، قرص‌دوزی، بافند‌گی، قنادی، پروسس لبنیات، آرایشگری و خبازی بودند، مسدود کردند.
به گزارش اسپوتنیک، زنان صنعت‌‌کار در شهر تالقان، مرکز تخار می‌گویند که طالبان یک بازار ویژه برای فروش تولیدات و صنایع‌ دستی زنان در این ولایت را به مرکز نظامی تبدیل کرده‌اند.
این بازار در تفریحگاه آی‌خانمِ شهر تالقان با هزینه بیش از یک میلیون و 766 هزار افغانی توسط بنیاد آغاخان و اداره‌ همکاری‌های بین‌المللی آلمان (جی‌آی‌زید) ساخته شده بود.
تنها بازار ویژه برای زنان در تخار دارای 23 دکان است. در این بازار صدها زن سرگرم صنایع‌ دستی چون خیاطی، مهره‌دوزی، قرص‌دوزی، بافند‌گی، قنادی، پروسس لبنیات، آرایشگری و خبازی بودند.
زنان صنعت‌‌کار می‌گویند که درگذشته در این بازار کارگاه خیاطی و گلدوزی داشت و کاروبارش رونق داشت؛ اما اکنون طالبان بازار ویژه‌ی زنان را بسته کرده‌اند.
به گفته آنان در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و در تهیه مواد اولیه برای کودکانش با مشکل مواجه است.
یکی دیگر از زنان صنعت‌کار می‌گوید که در گذشته نهاد‌های مختلف از زنان صنعت‌کار حمایت می‌کردند.
به گفته‌ او، اما اکنون به‌دلیل عدم حمایت از صنایع دستی و بسته‌شدن بازار ویژه‌ی زنان در تخار، دست‌کم 350 زن بیکار شده‌اند.
حکومت پیشین افغانستان برای حمایت از تجارت‌های کوچک و نوپای زنان، مارکت‌های زنانه را در برخی از ولایت‌ها ایجاد کرده بود.
طالبان اما پس از دست یافتن به قدرت، محدودیت‌های گسترده علیه زنان وضع کرده‌اند. حکومت این گروه در اکثریت ادارات دولتی نیز برای زنان اجازه‌ی کار نمی‌دهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала