ملا حسن آخوند: فقر امروز میراث نظام‌های قبلی و اشغال آمریکایی‌هاست

© Photo / Suhail.Sرئیس وزرای طالبان
رئیس وزرای طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2022
عضو شوید
رئیس الوزرای طالبان فقر در کشور را میراث نظام‌های قبلی و اشغال آمریکایی‌ها دانسته می‌گوید که جهان به ویژه ایالات متحده به جای ایجاد مشکل برای مردم افغانستان، راه تفاهم و تعامل را با حکومت این گروه در پیش بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک،ملا محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان که روز چهارشنبه(9 سنبله) در صحبت های خود در مراسم تجلیل از نخستین سالروز خروج نیروهای آمریکایی ازافغانستان در میدان هوایی بگرام گفت: این روز یکی دیگر از دست‌آوردهای بزرگ ملت افغانستان در تاریخ است.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان در 20 سال گذشته در کنار مجاهدین با مشکلات و سختی‌های شدید روبرو بودند از مسوولان حکومت سرپرست خواست که برای وحدت ملت، آبادی کشور و رفاه مردم تلاش کنند.

او گفت:"ما باید بیدار باشیم، اهداف شهدا، یتیمان، بیوه زنان و مردم را فراموش نکنیم بیایید تمام توان خویش را برای برآورده شدن آرمان‌های شهدای خویش به کار بگیریم".

وی از مردم نیز خواست که از کشور فرار نکنند و طعمه تبلیغات دشمنان افغانستان نشوند، صبر کرده در تقویت نظام و آبادانی کشور با نظام همکاری کنند.

او حکومت‌های پیشین را به بی کفایتی متهم کرده گفت: کسانی که پیش از این در قدرت بودند و از اشغال‌گران حمایت می کردند کاری برای ملت افغانستان انجام نداده اند و فقر امروز میراث نظام‌های قبلی و اشغال آمریکایی‌ها می‌باشد.

ملا محمد حسن آخوند تاکید کرد که افغان‌ها باید خودشان کشورشان را توسعه دهند و دیگر به خارجی‌ها اعتماد نکنند، زیرا تکیه به خارجی‌ها برای ما کار ساز نیست.

وی از تجاران و سرمایه گذاران افغانستان خواست تا مسوولیت خویش را در قبال مردم افغانستان انجام داده و با سرمایه گذاری اقتصاد کشور را تقویت کنند
رئیس الوزرا در بخش دوم سخنان خود گفت: جهان به ویژه آمریکا عامل وضعیت نا به‌سامان اقتصادی کنونی افغانستان است که بر اساس آن تحریم‌های غیرقانونی را علیه افغانستان اعمال کرده اند.

وی گفت: کسانی که 20 سال این مملکت را اشغال کرده بودند و حالا هم درحال ایجاد مشکلات و تبلیغ منفی علیه امارت اسلامی می‌باشند.

رئیس الوزراء گفت:" غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که 20 میلیون تن در افغانستان گرسنه هستند، اما من به آنها می گویم این گرسنگی را شما هم آورده اید، شما افغان‌ها را تحریم کردید چرا ذخایر ارزی ما را مسدود نمودید؟".

او گفت:" کسانی‌که خواهان سرمایه گذاری و استخراج معادن افغانستان می‌باشند از سوی امریکا تهدید می‌شوند".

آقای حسن آخوند با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه افغانستان بار دیگر به لانه تروریستان تبدیل خواهد گفت:" اگر افغانستان به لانه تروریستان تبدیل شود، بدانید که کار خارجی‌ها خواهد بود".

وی از آمریکا و جامعه جهانی خواست که فشار و تهدید به نفع افغانستان نیست و باید راه تفاهم و تعامل را انتخاب کنند.

او گفت: "تهدید فایده ای ندارد 20 سال است که تهدید شده ایم حالا آن تجربیات گذشته را تکرار نکنید! اگر تکرار کنید! 20 سال دیگر هم سیلی می خورید این راه معقولی نیست ما با صحبت و تفاهم می‌توانیم راه حلی برای هر مشکلی پیدا کنیم و به این دلیل آماده هر نوع تعامل هستیم".

گفتنی است که یک سال قبل آمریکا و ناتو به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دادند و درنهم سنبله آخرین سربازان امریکا از افغانستان خارج و امارت اسلامی به قدرت رسیدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала