نتایج یک نظر سنجی: اکثر آمریکایی ها حمله به افغانستان را اشتباه می‌دانند

© @https://twitter.com با گذشت یک سال آمریکا خروج "شتاب زده" از افغانستان را بررسی می‌کند
با گذشت یک سال آمریکا خروج شتاب زده از افغانستان را بررسی می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2022
عضو شوید
حداقل 50 درصد آمریکایی ها متقاعد شده اند که حمله آمریکا به افغانستان در اکتبر 2001 اشتباه بوده است.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس نتایج یک نظرسنجی عمومی که توسط موسسه "گالوپ" روز دوشنبه منتشر شد، حد اقل 50 در صد آمریکایی ها ورود نیرو های ایالات متحده به افغانستان در سال 2001 را اشتباه دانسته اند.
بر اساس این نظرسنجی، برای اولین بار از نوامبر 2001، نیمی از ساکنان ایالات متحده معتقدند که اعزام نیروهای آمریکایی به افغانستان یک اشتباه بوده است. 46 درصد از پاسخ دهندگان دیدگاه مخالف دارند. رکورد حمایت از اقدامات ایالات متحده (93 درصد) در جنوری سال 2002 ثبت شد، اما سپس این رقم به تدریج شروع به کاهش کرد.
در میان حامیان حزب دموکرات، 58 درصد معتقدند که حمله سربازان آمریکایی به افغانستان اشتباه بوده است که بالاترین رقم از فبروری 2014 (61 درصد) است. در عین حال، 37 درصد از رای دهندگان حزب جمهوری خواه دیدگاه مشابهی دارند. این رقم بالاترین سطح از نوامبر 2001 است.
این نظرسنجی از 1 تا 23 آگست انجام شد و حدود 1006 تن آمریکایی بزرگسال در آن شرکت کردند. سطح تقریبی خطا 4 درصد است.
تاریخچه مختصر حضور نیروهای خارجی در افغانستان
به تاریخ هفتم اکتوبر 2001 و در پی امتناع طالبان از سپردن رهبران القاعده به آمریکا، نظامیان آمریکایی به حمایت نیروهای بریتانیایی حملات هوایی را بر رژیم طالبان آغاز کردند. همزمان با این حدود یک هزار نیروی خاص آمریکایی با همکاری ایتلاف ضد طالبان در شمال افغانستان، عملیات را بر ضد طالبان آغاز کردند.
به تاریخ 14 نومبر 2001 شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامۀ شمار 1378 خواستار ایجاد ادارۀ انتقالی در افغانستان شد و از کشورهای عضو ملل متحد خواست تا نیروهای حافظ صلح را به هدف ایجاد ثبات و فراهم آوری کمک به افغان‌ها در افغانستان مستقر کنند.
به تاریخ پنجم دسمبر 2001 پس از امضای توافقنامۀ بن، حامد کرزی به صفت رییس ادارۀ موقت افغانستان برگزیده شد. سپس بر اساس قطعنامۀ شمار 1386 شورای امنیت ملل متحد که به تاریخ 20 دسمبر همان سال صادر شد، تشکیل قوای چند ملیتی آیساف برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان منظور شد.
به تاریخ 14 اپریل 2021 رییس جمهور بایدن 11 سپتمبر را به عنوان مهلت نهایی خروج قوای امریکایی از افغانستان اعلام کرد. به تاریخ دوم جولای نظامیان امریکای پایگاه بگرام، بزرگترین مرکز سوق و ادارۀ قوای خارجی مستقر در افغانستان را به حکومت آن کشور تحویل دادند.
به تاریخ 15 اگست، محمد اشرف غنی افغانستان را ترک کرد و طالبان که اکثر ولایت‌های افغانستان را تصرف کرده بودند، وارد شهر کابل شدند. از همین تاریخ روند خروج کامل شهروندان امریکایی و سایر کشورها و افغان‌های همکار آنان و سایر افغان‌های آسیب‌پذیر آغاز شد و این روند تا آخرین دقایق 30 اگست 2021 با خروج آخرین دستۀ نظامیان امریکایی از افغانستان ادامه یافت.
در دو دهۀ گذشته بیش از 775 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان وظیفه انجام داده اند که شماری از آنان چندین بار به آن کشور اعزام شده اند. در این مدت بیش از 2460 نظامی آمریکایی در افغانستان کشته و نزدیک به 21 هزار نظامی دیگر زخمی شده اند.
متحدان ایالات متحده 1.1 هزار نفر قربانی دادند. مجموع هزینه عملیات نظامی آمریکا در افغانستان 2.2 تریلیون دالر برآورد شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала