دلایل تاخیر کار استخراج پروژه مس عینک چیست؟

© Photo / facebook/momp.afghanistanمعدن مس عینک
معدن مس عینک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل اقتصادی در افغانستان عوامل تاخیر کار استخراج پروژه مس عینک را مشکلات امنیتی، نبود ظرفیت‌های اداری و فساد گسترده می‌دانند.
وانگ یو، سفیر چین در کابل در دیدار با شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان گفته است که اکتشاف و استخراج معدن مس عینک لوگر به‌زودی آغاز می‌شود.
در دیدار که روز (چهارشنبه، 2 سنبله) در کابل انجام شده است، هر دو جانب درباره رفع مشکلات پروژه مس عینک بحث کرده اند. سفیر چین نیز در این دیدار گفته است که در رابطه با انتقال آثار باستانی از آن منطقه با وزارت اطلاعات و فرهنگ نشست‌هایی صورت گرفته و تلاش می‌شود پس از انتقال آثار باستانی هر چه زودتر کار اکتشاف و استخراج معدن مس عینک آغاز شود.
استخراج معدن مس عینک لوگر، سال‌ها قبل در زمان حکومت حامد کرزی با یک شرکت چینی امضا شده بود. استخراج این معدن اما تاکنون آغاز نشده است.
شاکر یعقوبی، کارشناس مسائل اقتصادی به اسپوتنیک افغانستان گفت که نفوذ سیاسی و اقتصادی امریکا که باعث تضعیف نقش اقتصادی چین شد از عمده‌ترین عوامل تاخیر کار استخراج پروژه مس عینک دانسته می‌شود.
وی افزود:
"مشکلات امنیتی، شتا‌ب‌زدگی در قرارداد این معدن بدون سنجش درست، نبود ظرفیت های اداری در افغانستان، پیدایش یک شهرک بودایی در ساحه معدن و نفوذ سیاسی و اقتصادی امریکا که باعث تضعیف نقش اقتصادی چین به عنوان طرف قرارداد شد و از تمایل چین برای سرمایه‌گذاری در افغانستان کاست از عمده‌ترین عوامل تاخیر کار استخراج این پروژه دانسته می‌شود".
شاکر یعقوبی، کارشناس اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
شاکر یعقوبی
کارشناس مسایل اقتصادی
مس عینک واقع در 30 کیلومتری جنوب غرب کابل بزرگترین معدن مس در افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان است.
پروژه مس عینک از لحاظ اقتصادی برای افغانستان چقدر مهم است، آقای یعقوبی گفت:

"پروژه مس عینک و سایر پروژه های معدن از لحاظ اقتصادی اهمیت حیاتی و کلیدی برای افغانستان دارند. در صورتیکه به‌ گونه‌‌ روش‌مند و قانونی طوریکه منافع افغانستان درست تامین شده باشد استخراج گردد مطمیناً که عواید بدست آمده از پروژه های معدن در کنار اینکه به عواید داخلی کشور می‌افزاید بلکه می‌‌تواند زمینه را برای انکشاف‌ زیرساخت‌های افغانستان فراهم نموده و در نهایت افغانستان را به سمت رونق اقتصادی سوق دهد".

شاکر یعقوبی، کارشناس اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
شاکر یعقوبی
کارشناس مسایل اقتصادی
سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان در دیدار با سفیر چین در کابل گفته است پروژه مس عینک برای افغانستان و مردم این کشور خیلی مهم و حیاتی است، ما خواستار آغاز هر چه زودتر کار عملی این پروژه هستیم.
عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی در این باره گفت:
"معادن افغانستان بیشتر از ده‌ها تریلیون دالر تخمین زده شده و یک منبع خوب برای جذب سرمایه‌گذاری می‌باشد. از آن جایی‌که افغانستان با دو پدیده منفی فقر و بیکاری دارد دست و پنجه نرم می‌کند و با رفتن معادن افغانستان به طرف استخراج، می‌تواند زمینه کار را برای مردم افغانستان ایجاد و همچنین در قسمت رشد و توسعۀ اقتصادی نقش اساسی را بازی کند و وابستگی افغانستان را به کمک‌های بیرونی کاهش دهد".
عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
عبدالنصیر رشتیا
آگاه اقتصادی
به گفته آقای رشتیا، عمده‌ترین عوامل تاخیر کار استخراج در معادن افغانستان، ناامنی و فساد گسترده در اداره‌های قبلی افغانستان بود:

"این عوامل باعث تاخیر کار استخراج معادن در افغانستان شد و بیشتر در آن زمان شاهد فرار سرمایه‌ از افغانستان بودیم. یکی از دلایل عمده و اساسی که چینی‌ها بیشتر تاکید داشت، بحث نبود خط ریلی، انرژی کافی و پیدایش یک شهرک بودایی در ساحه معدن بود".

عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
عبدالنصیر رشتیا
آگاه اقتصادی
"ژو یونگ بیائو" رئیس مرکز مطالعات افغانستان "دانشگاه لانژو" چین می‌گوید که تبادل نظر کنونی بین افغانستان و چین در مورد آغاز پروژه‌ها جدید نیست، بلکه ادامه اجرای قراردادها و پروژه‌های قبلی با تعدیل تعدادی از شرایط قراردادی است.
رئیس‌ مرکز مطالعات افغانستان به اسپوتنیک گفت:
در سال 2007 میلادی، شرکت‌های چینی جیانگشی کوپر و گروه متالورژی چین (ام‌سی‌سی) کنسرسیوم تشکیل دادند و برنده مناقصه استخراج معدن مسن عینک شدند. قرارد برای 30 سال امضا شد. با وجود تغییرات سیاسی، این قرارداد هنوز به قوت خود باقی مانده است. همین امر در مورد پروژه اکتشاف نفت در حوزه آمودریا نیز صدق می‌کند. در سال 2011، پتروچاینا برنده یک مناقصه 25 ساله برای اکتشاف یک میدان نفتی در آنجا شد. با این حال، پروژه به دلیل تعدادی از عوامل متوقف شد".
ژو یونگ بیائو
رئیس‌ مرکز مطالعات افغانستان
چین نه تنها یک سرمایه گذار قابل اعتماد است. او یک مثال برای تجارت خارجی است. کارشناس چینی می‌گوید که احتمال این وجود دارد که پس از چین، سرمایه گذاران کشورهای دیگر به افغانستان بیایند:

"توسعه همکاری فعالیت‌ شرکت‌های مشخص است، شرکت‌ها امیدوارند که از مزایای اقتصادی خاصی برخوردار شوند. از نقطه نظر همکاری چین و افغانستان، این پروژه همچنین به بازسازی افغانستان، ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و نقش مثبت در ارتقای توسعه اقتصادی محلی کمک می‌کند، بنابراین طرف افغان به آن بیشتر امید دارد"

ژو یونگ بیائو
رئیس‌ مرکز مطالعات افغانستان
وی اضافه کرد:
"همکاری در چارچوب بزرگ‌ترین معدن مس عینک طولانی مدت است، به توسعه صنایع مرتبط، بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و کمک به ساخت نیروگاه‌ها خواهد کرد. این پروژه می‌تواند سایر سرمایه‌گذاری های بین‌المللی را نیز تشویق کند".
ژو یونگ بیائو
رئیس‌ مرکز مطالعات افغانستان
پروژه استخراج و غنی‌سازی مس عینک از نظر اقتصادی و سیاسی پروژه بزرگ و استراتژیک برای افغانستان به شمار می‌رود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала