مجله دیپلمات: دانشگاه‌های افغانستان دستخوش تهدید در زیر فرمانروایی طالبان است

© Photo / N Fدانشگاه غور
دانشگاه غور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.08.2022
عضو شوید
با آمدن طالبان بر سر قدرت در افغانستان بسیاری از استادان دانشگاه های افغانستان، این کشور را ترک کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، بیشتر استادان دانشگاه های افغانستان پیش از فروافتادن جمهوریت، پیش بینی کرده بودند، که با موجودیت فساد گسترده در بخش نظامی حکومت جمهوریت به زودی فرو خواهد افتاد و اشرف غنی به جای تحکیم و پاکسازی بخش نظامی به فکر مقاله نویسی درباره آشتی و سخنرانی در چند دانشگاه افغانستان از آن میان در دانشگاه کابل و بدون حضور داشت استادان دانشگاه کابل بود.
استادان دانشگاه ها از همان زمان می دانستند، که این حکومت به زودی فروخواهد افتاد و به فکر ترک این کشور پیش از گرفتن همه ای افغانستان از سوی گروه طالبان افتاده بودند.
به طور نمونه: کشور فرانسه نزدیک به دو ماه پیش از فروافتادن جمهوریت همه ای استادان دیپارتمنت های فرانسوی دانشگاه ها و آموزگاران زبان فرانسوی مکتب های افغانستان را به فرانسه برد.
استادان دیگر هم با فروافتادن ولسوالی ها بدون درگیری در فکر ترک وطن بودند و می دانستند، که چه آینده ای در انتظار شان است.
با آمدن گروه طالبان استادان بدون تنخواه چند ماه زندگی شان را به بسیار سختی سپری کردند و پس از حواله شدن تنخواه هم ماه ها در پشت بانک ها برای گرفتن پول شان انتظار می کشیدند و در برخی موارد جنگجویان طالبان که تازه وارد شهر شده بودند، بدون احترام به استادان دانشگاه، آنها را مورد لت و کوب قرار و توهین قرار می دادند. طالبان پس از آن تنخواه استادان دانشگاه ها را بیش از چهل درصد کم کرد و پولی که برای استادان باقی میماند اکنون هیچ کفایت مواد خوراکه برای خانواده های شان نمی شود، چه این که استادان از این تنخواه بتوانند کتابی برای مطالعه بخرند. این بدین معنی که دانشگاه ها و نظام علمی افغانستان به سوی فروپاشی پیش می روند.
با آمدن گروه طالبان دانشجویان هم دیگر امیدی برای آینده ندارند و زیاد دوستدار درس خواندن نیستند و بسیاری از آنها با وجودی که در سمستر هشتم سال چهارم دانشگاه ها درس می خواندند، افغانستان را ترک کردند.
دستگیری یک شبکه عرضه کننده مواد مخدر با میلیون ها افغانی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2021
کاهش تنخواه کارمندان بلند رتبه و استادان دانشگاه ها
اکنون افغانستان انترنشنل به نقل از مجله دیپلمات نوشته است: در حالی که توجه جهان بر ممنوعیت آموزش دختران متمرکز است، دانشجویان دختر و پسر برای ادامه تحصیل‌ در دانشگاه‌‌ها با چالش مواجه‌اند.
دیپلمات می‌نویسد، که بسیاری استادان دانشگاه‌ها، افغانستان را ترک کرده و آن‌ها که مانده‌اند معاشی دریافت نمی‌کنند.
نویسندگان این مقاله نوشته‌اند، که دانشجویان با محدودیت‌های جدی طالبان از جمله نحوه پوشش و مسافرت مواجه‌اند.
عبدالعزیز محبی رئیس پیشین دانشگاه بامیان و از نویسندگان این مقاله گفته است، که طالبان جنگ‌جویان پیشین خود را در این دانشگاه گماشته‌ و فضا را برای دانشجویان و استادان تنگ کرده‌اند.
محبی که از ترس طالبان از افغانستان گریخته است، می‌گوید، که در بیست سال گذشته افغانستان در بخش آموزش و تحصیلات عالی رشد چشم‌گیری داشته است.
با این حال، به گفته او پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اسد سال گذشته همه چیز تغییر کرد و شمار زیادی از کادرهای علمی، افغانستان را ترک کردند.
محبی افزوده است، که پیش از به قدرت رسیدن طالبان، دانشگاه بامیان۱۷۰ کادر علمی و ۷۶۰۰ دانشجو داشت و ۴۰ تن از استادان این دانشگاه در حال فراگیری برنامه‌های دکترا در دانشگاه‌های مختلف جهان بودند.
در این مقاله رئیس‌پیشین دانشگاه بامیان گفته که افغانستان در سال ۲۰۰۱ تنها با داشتن هفت دانشگاه ۸ هزار دانشجو داشت، اما در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۳۹ دانشگاه دولتی و ۱۲۸ دانشگاه خصوصی رسید که حدود ۴۰۰ هزار دانشجو را در خود جا داده بودند.
چشم‌انداز تاریک دانشگاه‌ها
رئیس پیشین دانشگاه بامیان در این مطلب که به طور مشترک با یک نویسنده دیگر خارجی برای مجله دیپلمات نوشته، آینده درازمدت آموزش و پرورش در افغانستان را تاریک توصیف کرده است.
طالبان دستور داده‌اند که در هر ولسوالی یک مدرسه دولتی داشته باشد، استادان و دانشجویان به شدت از طالبان هراس دارند و خود را ازچشم طالبان پنهان می‌کنند.
اما نویسنده مطلب مجله دیپلومات می‌گوید که راه‌های متعددی وجود دارد تا از دانشجویانی که در افغانستان باقی مانده‌اند حمایت شود.
بحران اقتصادی افغانستان سبب شده است که بسیاری از دانشجویان مجبور شوند برای تامین مصارف خانواده‌های شان کار کنند.
عبدالعزیز محبی که اکنون در بیرون افغانستان است، تلاش می‌کند با دانشجویانش که در افغانستان جا مانده‌اند همکاری کند.
او از طریق رسانه‌های اجتماعی برای دانشجویانش به گونه آنلاین تدریس می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала