حقانی: امریکا بارها توافق نامه دوحه را نقض کرده است

© Sputnikانس حقانی
انس حقانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.08.2022
عضو شوید
انس حقانی یک عضو بلندپایه طالبان در یک گفتگوی ویژه با طلوع نیوز، می‌گوید که ایالات متحده امریکا بار ها توافقنامه دوحه را نقض کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، وی گفت: "متاسفانه اینها در این مدت بیش از هزار بار تخطی کردند و تمام آن‌‌ها نوشته هم شده و هر روز با آن‌ها شریک ساخته شده است، ولی آن‌ها در این باره برای ما هیچ دلیل قانع کننده نگفتند".
به گفته حقانی، در 14 ماه پس از توافق میان طالبان و امریکا بیش از دو هزار تن از نیروهای طالبان از سوی امریکا کشته شدند.
او می افزاید که طالبان بر تعهدات اش در توافق نامه دوحه پابند است.
عضو بلندپایه طالبان، افزود: "من شاهد صحنه هستم که با وجود این هم امارت اسلامی متعهد به تعهدات خود ماند، هیچ چیزی نمانده است که اینها در باره آن با ما دعوا داشته باشند، بلی، یکی دو دعوا کرده اند که آن را میانجیگرها و قطری‌ها هم نپذیرفته اند، پس از سوی ما اینطور یک کاری صورت نگرفته است".
رهبر القاعده - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2022
کشته شدن رهبر القاعده در کابل؛ طالبان می‌گویند ما نمی‌دانسیتم که الظواهری در افغانستان بود
در این میان شماری از آگاهان مسایل سیاسی در باره نقض توافق نامه دوحه میان ایالات متحده امریکا و طالبان دیدگاه های گونه گون دارند.
طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی، گفت: "این راهی که حالا گناه را به طرف دیگر بیندازیم، این به افغانستان سودمند نیست و افغانستان را در بحران بیشتر می‌کشد، بهتر است که راه‌های دیگر سنجیده شود که افغانستان را از تعزیرات و بحران‌ها خارج شود".
عزیز معارج، دیپلومات پیشین، می گوید: "بنابر گفته اخیر داکتر زلمی خلیلزاد که نماینده امریکا در امور افغانستان بود و خصوصا صلح افغانستان را به نماینده‌گی امریکا مدیریت کردند، گفتند که معاهده دوحه از هردو طرف امریکا و طالبان نقض شده است".
این سخنان انس حقانی در حالی ابراز می‌شوند که پس از اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در حمله هوایی طیارۀ بی سرنشین امریکا در کابل، واشنگتن طالبان را به نقض توافق نامه دوحه متهم ساخته است و نیز برخی از کشورهای دیگر گفته اند که این کار از اعتبار طالبان در پیکار با هراس افگنی می کاهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала