احتمال ظهور تسلیحات هسته‌ای در آسترالیا

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر Здание Министерства иностранных дел РФ
Здание Министерства иностранных дел РФ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.08.2022
عضو شوید
روسیه دسترسی آسترالیا به تسلیحات هسته ای در چارچوب توافق‌نامه "AUKUS " رد نمی‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، ایگور ویشنوتسکی، معاون بخش منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت، مشکل مشارکت در توافق‌نامه AUKUS (میان (ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا) در این واقعیت نهفته است که در آینده می توان تسلیحات هسته ای را در خاک استرالیا غیر هسته ای مستقر کند.
بر اساس توافق "آکوس"، انگلیس و آمریکا دست کم هشت زیردریایی هسته ای را همراه با انتقال تکنولوژی در اختیار استرالیا قرار می دهند.
ویشنوتسکی گفت:مشکل این است که این مشارکت شامل ایجاد زیرساخت نظامی کشورهای هسته‌ای در قلمرو یک کشور غیرهسته‌ای است. این احتمال وجود دارد که در آینده در آنجا (در استرالیا) سلاح‌های هسته‌ای حتا بدون انتقال رسمی آن به کنترل کانبرا، مثل بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه؛ مستقر شوند.
در این توافق از حفره ای در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای استفاده شده که بر اساس آن کشورهای غیرهسته ای و امضا کننده این پیمان می توانند برای اهداف صلح آمیز مثل به حرکت درآوردن زیردریایی ها، مواد هسته ای را به دور از بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی فرآوری کنند.
در اواسط سپتامبر 2021، سه کشور استرالیا، آمریکا و انگلیس با گسترش همکاری‌ها در حوزه سلاح‌های مافوق صوت توافق "آکوس" را امضاء کردند.
اتحاد جدید آکوس ، باعث شد استرالیا قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه را به نفع برنامه زیردریایی هسته ای تحت حمایت ایالات متحده و بریتانیا لغو کند و به روابط با پاریس آسیب وارد نماید.
گفتنی است برخی کارشناسان معتقدند قدرت‌های جهان از شرق تا غرب درحال نزدیک شدن به یک رقابت تسلیحاتی جدید در حوزه مافوق صوت هستند که می‌تواند امنیت جهانی را به خطر اندازد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала