حامد کرزی: طالبان به دستور پاکستان آموزش دختران را منع کرده‌اند

© Sputnik / P. Mamaghani حامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.08.2022
عضو شوید
حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، می‌گوید که ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان به خواست مردم افغانستان و طبق احکام شریعت اسلام نیست.
به گزارش اسپوتنیک، 8صبح گزارش داد که حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با مجله شپیگل آلمان گفته است: "ممنوعیت رفتن دختران به مکتب مبتنی به احکام اسلام نیست، بلکه این کار به دستور کشور همسایه، پاکستان، صورت می‌گیرد".
به گفته وی، "هدف پاکستان یک افغانستان بی‌دفاع، ضعیف و فقیر است که از سوی آن هیچ مشکلی متصور نباشد".
آقای کرزی افزوده است: "بدون زنان تحصیل‌یافته، ما یک کشور مرده هستیم" و طالبان نمی‌توانند دستاوردهای 20 سال گذشته را از مردم بگیرند.
کرزی در ادامه گفته است که طی دو دهه گذشته میلیون‌ها پسر و دختر آموزش‌ دیده و جامعه افغانستان مدرن شده است؛ از این‌ رو طالبان نمی‌توانند به‌ساده‌گی این دستاوردها را از مردم بگیرند.
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2022
کرزی به طالبان: به صدای مردم افغانستان و عالمان دین احترام بگذارید
کرزی به طالبان گفته است که به‌گونه جدی برای به رسمیت شناختن بین‌المللی تلاش کنند و برای رسیدن به این هدف، حقوق بشر و فرمان عفو عمومی را رعایت کرده به مبارزات داخلی قدرت پایان دهند.
گفتنی است که حامد کرزی در نزدیک به یک سال سلطه طالبان در کابل به سر می‌برد و گفته است که در حصر خانه‌گی به سر می‌برد و نمی‌تواند بدون اجازه پایتخت یا کشور را ترک کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала