روابط تجاری افغانستان و پاکستان؛ کارشناس افغان: پاکستان در تمام بخش‌ها از افغانستان زیاده‌خواهی دارد

© Sputnik / StringerДлинная очередь грузовиков на границе Афганистана с Пакистаном
Длинная очередь грузовиков на границе Афганистана с Пакистаном - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2022
عضو شوید
طالبان در حال همکاری با پاکستان بخاطر گسترش توافق‌نامه " بازرگانی و ترانزیتی" میان دو کشور اند.
اکسپرس تریبون، در گزارشی نگاشته است که هر دو طرف درخواستی برای اضافه کردن مواردی در این توافقنامه دارند، به همین ترتیب کالا ها به گونه زمینی به هوایی حمل و نقل خواهد شد.
وزارت تجارت پاکستان تاکید دارد که توافق نامه "APPTA 2010" که توسط غنی در سال 2017 لغو شد، این گزینه ها را پوشش نمی دهد، اما در APPTA 2021 اضافه خواهد شد، که تاکنون این توافق‌نامه امضا نشده است.
در این توافقنامه جدید کدام موارد برای کالا های دو کشور اضافه خواهد؟ این توافق‌نامه برای افغانستان چی سودی دارد؟ کالا های افغانستان از این طریق به کدام کشورها صادر می شود؟
یحیی چاوش، آگاه سیاسی در صحبت با خبرگزاری افغانستان می گوید که چندی پیش شماری از مقام های پاکستان به کابل سفر داشته اند و روی مسایل تجاری و دیگر مسایل بحث و گفتگو کرده اند.
او گفت:

چنین توافقاتی در زمان غنی و آقای کرزی نیز وجود داشت، ولی طرف پاکستان این توافق‌نامه ها را عملی نمی کرد، به اموال تجاری افغانستان همیشه از طرف پاکستان خسارات زیادی وارد می‌شد، اموال که از غرب و کشورهای خارج وارد افغانستان می شد، ما های کانتینرهای افغانی در داخل پاکستان در بندر کراچی، اسلام آباد و مرزهای سپین بولدک و تورخم توقف داده می‌شد.

آقای چاوش تاکید دارد که افغانستان همیشه روی تمام موارد توافق‌نامه ایستاد بود، ولی پاکستان همیشه منافع خود را از سوء استفاده از اوضاع استفاده می‌کرد
این آگاه سیاسی برجسته افغان می افزاید که تاجران افغانستان بخاطر سیاست‌های "ظالمانه" پاکستان همیشه خسارات دیده اند.
او می گوید:

اخیرا پاکستانی می خواهند چند قلم از اموال تجارتی که مربوط به معادن افغانستان می شود، مانند سنگ ها، زغال سنگ در فهرست اضافه کنند. همچنان می خواهند که از طرف افغانستان سهولت های بیشتری به آنان داده شود.

آقای چاوش می افزاید که پاکستان همیشه در تمام مسایل افغانستان زیاده‌خواهی دارد.
شبکه خصوصی طلوع نیوز افغانستان چندی پیش با نشر یک گزارش گفته بود که بربنیاد اطلاعات اتاق‌های تجارت و صنایع مشترک افغانستان و پاکستان، به علت تمدید نشدن توافقنامه بازرگانی و ترانزیتی افغانستان و پاکستان و افزایش مشکلات در این بخش، امسال ارزش بازرگانی قانونی میان دو کشور به یک میلیارد و پنج صد میلیون دالرهم نخواهند رسید در حالی‌که در سال گذشته این رقم دو اعشاریه پنج میلیارد دالر بوده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала