افزایش صادرات افغانستان؛ علت‌های این افزایش چه بوده و کدام صادرات صورت گرفته‌است؟

© Photo / Ariana Afghan Airlinesد آریانا افغان هوايی شرکت
د آریانا افغان هوايی شرکت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید که افزایش صادرات امسال در افغانستان ناشی از صادرات زغال سنگ به پاکستان است و در صادرات اساسی به لحاظ کمی گسترش ایجاد نشده است.
محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری از افزایش صادرات افغانستان در سه ماه نخست سال مالی خبر داد. آمارهای این اتاق نشان می‌دهند که صادرات افغانستان در مقایسه به سال پار پنجاه درصد افزایش یافته است.
آقای مومند گفت که افغانستان تقریباً 19 هزار تُن تنها میوه تازه را صادرات کرده است و تقریباً 1.8 میلیون تُن تنها زغال سنگ را صادرات داشته است.
همچنین نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت که بیشتر صادرات به هند و پاکستان بوده است. وی افزود که این وزارت می‌کوشد تا صادرات افغانستان را به کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبیکستان، ترکمنستان و ایران نیز افزایش دهد.
تاجران به دو مشکل اصلی صادرات اشاره کرده اند که باید مقامات به حل آن تصمیم بگیرند، یکی از مشکلات موجودیت نبود برنامه منظم صادراتی به کشورهای چین، امریکا و اروپا و کشورهای عربی است و مشکل دوم دهلیز هوایی است.
علت‌های این افزایش چه بوده و کدام صادرات صورت گرفته‌است، شبیر بشیری، کارشناس مسائل اقتصادی به اسپوتنیک افغانستان گفت:

"افزایش صادرات امسال ناشی از صادرات زغال سنگ به پاکستان است و سهم زغال سنگ باعث شده که افزایش را در صادرات سال جاری نشان می‌دهد. بناً در صادرات اساسی که افغانستان دارد که اکثراً از سکتور زراعت است، در این موضوع به لحاظ کمی گسترش ایجاد نشده است و به شکل طبیعی خود باقی مانده است. و این افزایش فقط و فقط ناشی از صادرات زغال سنگ بوده می‌تواند که به پاکستان افزایش یافته است".

شبیر بشیری، کارشناس مسائل اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
شبیر بشیری
کارشناس مسائل اقتصادی
کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید که اتاق تجارت از افزایش صادرات در افغانستان رکلام کرده است.
وی افزود:

"صادرات واقعی که به اساس گسترش کمی تولید و محصول زراعتی باشد و ساحه استخدام در این دو سکتور فراهم شده باشد و این صادرات باعث کاهش بیکاری شده باشد، نیست. این صادرات ناشی از افزایش صادر شدن زغال سنگ به پاکستان است که این رقم بالا را نشان می‌دهد.

شبیر بشیری، کارشناس مسائل اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
شبیر بشیری
کارشناس مسائل اقتصادی
از سوی هم، تاجران تاکید می‌ورزند که باید دهلیزهای هوایی دوباره فعال شوند تا سهولت‌های بیشتر در صادرات شان به ویژه صادرات جلغوزه فراهم شوند.
براساس آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در سال 1400 هجری خورشیدی، میزان صادرات افغانستان به بیرون از کشور بیش از یک میلیارد دالر بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала