نشست تاشکند؛ تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان

© Photo / t.me/mfaspokespersonМеждународная конференция "Ситуация в Афганистане
Международная конференция Ситуация в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2022
عضو شوید
شرکت کنندگان نشست بین‌المللی تاشکند در قطعنامه پایانی این نشست بر اهمیت تشکیل یک حکومت فراگیر، تضمین حقوق زنان و دسترسی دختران افغان به آموزش تاکید کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، همچنین در بخش دیگری از این قطعنامه، شرکت‌کنندگان این نشست بر اهمیت آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان که توسط امریکا مسدود شده، اشاره کرده‌اند.
نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان یک‌بار دیگر ابراز امیدواری کرد که حاکمان جدید افغانستان به زودی دروازه های مکاتب را به روی دختران مکاتب متوسطه و لیسه باز کنند.
توماس وست، نماینده وزارت خارجه امریکا برای افغانستان گفت: "ما هنوز امیدواریم که این تصمیم معکوس شود. برای ما بسیار مهم است که با جهان اسلام، با سازمان همکاری اسلامی، با قطر ترکیه، اندونیزیا، عربستان سعودی در تماس باشیم. این کشورها می توانند با طالبان صحبت کنند، بنابراین ما سخت کار می کنیم تا آن را معکوس کنیم و امیدواریم به زودی شاهد تغییر آن باشیم".
با این حال، تام وست گفت که ایالات متحده درحال هماهنگ کردن سیاست های خود با کشورهای منطقه است تا از یک آدرس با حاکمان جدید در مورد نگرانی ها صحبت شود.
وست گفت: "ازبیکستان برخلاف ایالات متحده با طالبان در ارتباط با نگرانی های مربوط به تروریزم، بی ثباتی مرزها در تعامل است، بنابراین ما در حال هماهنگ کردن سیاست های خود با یکدیگر هستیم تا مطمین شویم با یک صدا با طالبان صحبت می کنیم".
نماینده ویژه امریکا برای حقوق زنان و دختران در نشست تاشکند گفت که امنیت، ثبات اقتصادی و صلح نمی تواند بدون تامین حقوق زنان ویک روند همه شمول سیاسی به دست بیاید.
رینا امیری، نماینده امریکا در امور زنان و دختران افغان گفت: "وضعیت زنان در افغانستان تاثیرات منفی بر اقتصاد گذاشته است. افغان‌ها آرزوی تحصیل، کار وفرصت‌هایی برای آینده بهتر برای پسران و دختران خود دارند. همبستگی بین‌المللی مبنی برای حمایت از حق تحصیل دختران، حمایت قوی از حقوق زنان برای کار و سهم‌گیری آنان در اقتصاد و سیاست، دلگرم کننده است. اکثر اشتراک کنندگان نشست تاشکند خواهان روند سیاسی همه شمول در افغانستان شدند".
در این نشست اما به گفته رینا امیری موضوع به رسمیت شناختن طالبان مطرح نشد ولی هیئت طالبان نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت: "نظریات بسیار خوب تبادله شد و ما هم از اوضاع افغانستان برای آنها معلومات خوب دادیم. امیدوار هستیم که در این تبادله نظر و معلومات با کشور های همسایه و منطقه و جهان تعلقات اقتصادی و سیاسی و خوب‌ تر و قوی تر شود".
آقای متقی همچنین گفت که نشست هایی را با نمایندگان امریکا در حاشیه نشست تاشکند برای آزاد سازی پول های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان انجام داده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала