ترکیه: مرکز هماهنگی صادرات غلات در استانبول افتتاح شد

© Sputnik / Maksim Durnevافتتاح مرکز هماهنگی صادرات غلات در استانبول
افتتاح مرکز هماهنگی صادرات غلات در استانبول - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2022
عضو شوید
وزیر دفاع ترکیه از افتتاح مرکز هماهنگی صادرات غلات در استانبول خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آناتولی، وزیر دفاع ترکیه از آغاز کار مرکز هماهنگی صادرات غلات در استانبول خبر داد. به گفته وی تمام فعالیت های مرکز غلات توسط سازمان ملل متحد هماهنگ خواهد شد.
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در مراسم افتتاح این مرکز خاطرنشان کرد که اوکراین اکنون بیش از 25 میلیون تن غله دارد. وزیر دفاع ترکیه هدف از فعالیت این مرکز را انتقال ایمن غلات از کشور خواند.
وزیر دفاع ترکیه گفت که در حال حاضر نیازی به مین زدایی دریای سیاه برای حرکت کشتی ها نیست.
این مرکز در داخل دانشگاه دفاع ملی ترکیه فعالیت می کند. همراه با نمایندگان ترکیه، اوکراین و فدراسیون روسیه، دیپلمات های سازمان ملل در این مرکز کار می کنند.
آکار خاطرنشان کرد که ترکیه به گفتگو با اوکراین و روسیه ادامه می دهد.
به گفته وزیر دفاع ترکیه توافقات در استانبول در صورت لزوم و با رضایت طرفین تمدید خواهد شد.
وی گفت: "سند امضا شده توسط طرفین 120 روز اعتبار دارد و در صورت عدم تقاضای فسخ طرفین تمدید می شود. این توافق همچنین می تواند به الگویی برای حل بحران انرژی ناشی از وضعیت اوکراین تبدیل شود."
قرار است که از طریق این مرکز کشتی های شرکت کننده در صادرات غلات از سه بندر اوکراین در دریای سیاه (اودسا، چرنومورسک، یوژنی) در صورت لزوم بازرسی شوند.
روسیه و اوکراین روز 22 جولای با میانجیگری آنکارا و سازمان ملل متحد قراردادی مهم برای رفع انسداد صادرات غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین و کاهش بحران غذایی بین‌المللی امضا کردند.
وزارت دفاع روسیه روز گذشته ( سه شنبه 26 جولای) گفت که مرکز هماهنگی مشترک (JCC) که به عنوان بخشی از یک توافق مهم برای از سرگیری صادرات غلات از اوکراین ایجاد شده است، کار خود را در استانبول آغاز می کند.
امضای توافقنامه غذایی در استانبول - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.07.2022
روسیه و اوکراین بر سر غلات به توافق رسیدند
گفتنی است توافق صادرات غلات اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه میان روسیه و اوکراین در شهر استانبول امضا شد. این مساله امیدواری‌ها را برای کاستن از بحران جهانی غذا ناشی از حمله روسیه به اوکراین افزایش داده است.
غرب، روسیه را مسئول بحران غذایی در جهان می‌داند اما مسکو این مساله را رد می‌کند و تاثیر تحریم‌های غربی را باعث کاهش صادرات مواد غذایی و کودهای کشاورزی اعلام کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала