طالبان در مورد ممنوعیت آموزش دختران: "درصدی کلان جامعه" دیدگاه سختگیرانه به آموزش زنان دارد

© facebook Ministry of Education is the governmental organization of Islamic Republic of Afghanistan.بسته شدن 40 مکتب به خاطر درگیری ها در هلمند
بسته شدن 40 مکتب به خاطر درگیری ها در هلمند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.07.2022
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان در اظهاراتی ممنوعیت آموزش ثانوی برای دختران را دیدگاه سختگیرانه بخشی از جامعه مرتبط دانست.
به گزارش اسپوتنیک، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در مصاحبه با بخش انگلیسی تلویزیون دولتی چین می‌گوید که "تعلیق موقت" مکاتب دوره ثانوی به خاطری است که "درصدی کلان جامعه" به دلیل عدم آگاهی، دیدگاه سختگیرانه درباره آموزش زنان دارد.
سخنگوی طالبان می‌افزاید که در مقایسه با حکومت قبلی، شمار دخترانی که اکنون به مکتب می‌روند، بیشتر شده است.
پیش از این، گزارش‌هایی در باره ایجاد دودستگی در میان طالبان درباره آموزش دختران نشر شده بود اما آقای بلخی بدون اشاره به این اختلاف، علت بسته ماندن مکاتب دخترانه را "دیدگاه سختگیرانه" بخشی از جامعه دانست.
او گفت که طالبان هیچگاه اعلام نکرده که آموزش دختران برای دایم ممنوع است و افزود: "تعلیق موقت مکاتب دوره ثانوی دختران [به خاطری است] که درصدی کلان جامعه دیدگاه بسیار سختگیرانه در باره این که زنان چه بکنند و چه نکنند، دارد."
او افزود: "به همین دلیل حکومت تلاش دارد تا یک رویکرد تدریجی در مقابل چنین مردمانی اتخاذ کنند." مردمانی که به گفته بلخی به دلیل عدم آگاهی چیزی از حقوق اسلامی و حقوق بشری برای آموزش نمی‌دانند.
او در بخش دیگر از مصاحبه اش افزود که شمار دخترانی که پس به قدرت رسیدن طالبان به مکاتب می روند، بسیار بیشتر از زمان حکومت گذشته است.
بلخی خشونت طالبان علیه زنان معترض نیز توجیه کرد و گفت برخی از زنانی که قصد تظاهرات داشتند، نیروهای طالبان را در جریان نگذاشته بودند.
اشاره او به تظاهرات ماه‌های اول سلطه طالبان بود.
309 روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند. با وجود تقاضاهای بین‌المللی و درخواست‌های داخلی، طالبان تا کنون در باره آموزش دختران موضع خود را تغییر نداده است.
در آخرین مورد، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور اخیرا از طالبان خواست تا با بازگشایی مکاتب دخترانه، "اهداف شوم بیگانگان" را ناکام کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала