ایران: حق‌آبه هیرمند حق قانونی و حقوقی ماست

© Photo / National Water Affairs Regulation Authorityآب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد
آب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.07.2022
عضو شوید
وزیر داخله ایران گفته است که اقدامات در باره تامین حق‌آبه ایران از سوی افغانستان هنوز اجرایی نشده، در حالی که حق‌آبه از رود هیرمند حق قانونی این کشور است.
به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های ایرانی به نقل از وزیر داخله آن کشور نوشته اند که حق‌آبه از رود هیرمند حق قانونی و حقوقی ایران است.
احمد وحیدی، وزیر داخله ایران، در این پیوند گفته است: "حق‌آبه هیرمند یک حق قانونی و حقوقی برای ایران است. نماینده ریاست‌ جمهوری با طالبان در این زمینه صحبت‌هایی کرده‌اند، قول‌هایی داده شده است که هنوز عملیاتی نشده و امیدواریم به زودی عملیاتی شود."
از سویی هم، حکومت طالبان می‌گوید که پابند معاهده آب هیرمند می‌باشد اما آب رود هیرمند در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی کم شده است.
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفت: "گرچه در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی در منطقه آب کم شده اما حومت افغانستان معاهده هیرمند را تعقیب می‌کند."
سرپرست وزارت انرژی و آب در دیدار با معاون سفارت ایران در کابل، تعهد کرده که طالبان در پهلوی تامین آب به کشاورزان کشور، در تلاش پرداخت حق‌آبه ایران است.
در همین حال، اتاق زراعت و مالداری می‌گوید که زمین‌های کشاورزی افغانستان در ولایت‌های غرب، به دلیل نبود آب خشک شده است.
افغانستان و ایران در سال 1351، معاهده آب هیرمند را امضا کردند که بربنیاد این معاهده، افغانستان در سال نورمال آبی در هر ثانیه 26 مترمکعب آب به ایران می‌پردازد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала