جبهه مقاومت و طالبان باید به راه حل سیاسی دست یابند

© Photo / Mohammad A.Eهییت جبهه مقاومت ملی عصر روز گذشته در شهر چاریکار با هییت تحریک طالبان به مذاکره پرداخت.
هییت جبهه مقاومت ملی عصر روز گذشته در شهر چاریکار با هییت تحریک طالبان به مذاکره پرداخت.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.07.2022
عضو شوید
بشیر احمد قاسانی، روزنامه نگار گفته است که دو روز قبل رئیس جمهور افغانستان در مسکو با طالبان مذاکرات داشته است.
به گزارش اسپوتنیک، به گفته بشیر احمد قاسانی خبرنگار افغان، این گفتگوها با میانجیگری روسیه صورت جریان دارد و اصرار می گردد که جبهه مقاومت و طالبان باید به راه حل سیاسی دست یابند. چنین به نظر می رسد که روسیه راه حل مسالمت آمیز را برای افغانستان مطرح نموده و می خواهد که در ساحه عمل قرار گیرد.
احمد مسعود روز گذشته بار دیگر خواستار حل مسالمت آمیز بحران افغانستان و آغاز مذاکرات شد. با این همه، به گفته خبرنگار فوق الذکر، طالبان برای حل مسالمت آمیز درگیری آماده نیست.
رهبر مقاومت علیه طالبان: آماده هر نوع جنگ هستیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2022
مسعود: نیروهای نظامی جبهه مقاومت بیش از 3 هزار نفر است
تحلیلگر سیاسی افغان که نخواست هویتش علنی گردد، در این مورد به اسپوتنیک ابراز نظر نمود گفت : "به نظر من اصلاً نشست بین رئیس جمهور پیشین افغانستان و نمایندگان طالبان در مسکو صورت نگرفته و غیر ممکن است. جبهه مقاومت از خود شرایط دارد که البته مورد پسند طالبان نیست. دیگر این که طالبان با شرایط مقاومت آماده نشست نیست. زیرا هدف نهایی ایشان، هم از طرف طالبان و هم از طرف نیروهای مقاومت در تضاد قرار دارد".
وی افزود که احمد مسعود جوان وطن دوست، تحصیل کرده، با استعداد و با فهم است. او سیاست پدر خود را پیش می برد و طالبان دشمن جبهه جمعیت بوده و است. بناً تا زمانی که طالبان حاضر به پذیرفتن شرایط احمد مسعود نشود، وضع وخیم تر می گردد و این به نفع طالبان و جمعیت نیست. چنین وضع به ناگوار اقتصاد جامعه افغانی تاثیر می گذارد. میتوان گفت که روز به روز وضع بدتر می گردد.
اسدالله ندیم آگاه مسائل نظامی در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: "از دیدگاه ما، مسکو باید هر دو جناح را در افغانستان تشویق کند تا به ایجاد حکومت همه شمول توافق صورت بگیرد".
شکست های پی در پی طالبان در پنجشیر پای ملا برادر را به این ولایت کشاند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.06.2022
درگیری خودی میان نیروهای طالبان در پنجشیر
وی افزود که موقف پوتین در مورد افغانستان چنین است که باید همه در دولت بعدی سهم بگیرند و یک حکومت فراگیر تشکیل شود. روسیه با طالبان و نیروهای مقاومت روابط دارند و فکر میکنم که روسیه ترجیح می دهد که از طریق گفتگو مساله افغانستان را حل و فصل کنند، اما طالبان آماده چنین روند نیستند.
یحیی چاووش رئیس حزب حرکت ملی خط سوم در این ارتباط ابراز نظر نموده گفت: "این همه دروغ است. اصل مساله در این است که حالا امریکا می خواهد با طالبان روابط خود را تامین کند و از نیروهای مقاومت دوری بگیرند. اگر چنین شود، دیگر نیروهای مقاومت نمی توانند مقاومت کنند و هیچ کسی نمی تواند مانع ایجاد حکومت طالبان گردد".
میتوان گفت که نه طالبان آماده همه پذیری است و نه نیروهای مقاومت به طالبان سر فرو میاورند. این روند به درازا خواهد کشید. همسایه های دانا و وطن دوست ما بهترتر رشد خواهند کرد و فرزندان شان با تحصیلات عالی در شرایط بسیار آرام و با اقتصاد قوی زندگی خواهند نمود. اما درگیری، نادانی، فقر و بی فرهنگی در افغانستان ادامه خواهد داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала