روسیه قطعنامه نقض کننده حق حاکمیت سوریه را وتو کرد

© AP Photo / Seth WenigЗаседание Совета безопасности ООН в Нью-Йорке
Заседание Совета безопасности ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2022
عضو شوید
سیه روز جمعه قطعنامه کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک به سوریه از طریق مرزهای ترکیه را وتو کرد.
به گزارش اسپوتنیک، پیش‌نویس این قطعنامه که توسط ایرلند و ناروی ارائه شده بود و امریکا، بریتانیا و فرانسه نیز از آن حمایت کردند.
روسیه پیش‌نویس ایرلند و ناروی مبنی بر تمدید یک سال ماموریت مکانیسم کمک‌های فرامرزی به سوریه از طریق گذرگاه باب الحوا را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
روسیه رای مخالف داد. چین به این قطعنامه رای ممتنع داده است و بقیه اعضای شورای امنیت رای موافق دادند.
گذرگاه باب الحوا (ماموریت مکانیسم ارسال کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به سوریه) در مرز ترکیه و سوریه در 10 جولای به پایان می‌رسد. امریکا و کشورهای غربی فعالانه طرفدار تمدید بیشتر گذرگاه مرزی هستند. براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که یک سال پیش تصویب شد، شرط تمید این گذرگاه از جمله افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه از طرق خطوط تماس از طریق سوریه و نه از خارج از کشور بود. روسیه در سال گذشته بارها به عدم تحقق این شرط اشاره کرده است.
پیش نویس قطعنامه تهیه شده توسط ایرلند و ناروی پیشنهاد می‌کند که کار گذرگاه به مدت شش ماه – از 10 جولای تا 10 جنوری سال 2023 و سپس به‌طور خودکار برای شش ماه دیگر تمدید می‌شود، "مگر اینکه قطعنامه‌ای بر خلاف آن ارائه شود".
روسیه این موضع را دوست ندارد. در پیش‌نویس قطعنامه جایگزینی که توسط روسیه تهیه شده است، پیشنهاد شده است که ماموریت این گذرگاه به مدت شش ماه، تا 10 جنوری سال 2023 تمدید شود. سپس برای تمدید کار آن به مدت شش ماه دیگر، لازم است قطعنامه مناسب دیگری از سوی شورای امنیت اتخاذ شود.
رژیم تحویل ساده تجهیزات بشردوستانه و طبی به سوریه از کشورهای همسایه (عمدتا از طریق مرز با ترکیه) از طریق گذرگاه‌های مرزی از سال 2014 اجرایی شده است. این ماموریت مکانیسم سالانه تمدید می‌شود.
شورای امنیت سال 2014، با تصویب قطعنامه‌ای کمک‌رسانی‌های انسانی به مناطق تحت کنترول گروه‌های مسلح مختلف را مجاز کرده بود. علاوه بر گذرگاه‌های ترکیه، گذرگاه‌های اردن و عراق هم جزو این مکانیسم کمک‌رسانی بودند، اما جنوری سال 2020 میلادی بسته شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала