محقق: امریکا با تهدید دوبار ریاست جمهوری غنی را بر ما قبولاند

© Photo / facebook account of argدیدار غنی با محقق
دیدار غنی با محقق - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.07.2022
عضو شوید
رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، امریکا و رئیس جمهور پیشین این کشور را عامل سرنگونی جمهوریت دانست.
به گزارش اسپوتنیک، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، با اشاره به تناقض در ادعای امریکا برای طرفداری از دموکراسی گفت، که واشنگتن دو بار "اشرف غنی" را از طریق انتخابات جعلی رئیس جمهور کرد.
وی در گفت وگو با کابل نیوز گفت: امریکا دو بار اشرف غنی را توسط انتخابات جعلی در افغانستان رئیس جمهور کرد و جنرال میلر، سفیر امریکا در کابل و سیا، عبدالله عبدالله را تهدید کردند که در صورت عدم پذیرش ریاست جمهوری اشرف غنی در برابر وی عملیات نظامی انجام خواهند داد.
گفتگوی ‌غنی با محقق در مورد روند صلح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
گفتگوی ‌غنی با محقق در مورد روند صلح
رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان افزود: اشرف غنی در زمان سکانداری سیاست‌هایی را پیش گرفته بود که همه می دانستند این موضوع افغانستان را سمت شکست خواهد برد.
محقق همچنین درباره نقش امریکا در شکست دولت گذشته نیز تاکید کرد، که این کشور توسط مذاکرات صلح افغانستانی ها را گروگان گرفته بود.
این سیاستمدار افغانستانی با انتقاد از مذاکرات دوحه گفت: در دوحه گفت و گوهای میان افغانستانی نه تنها مذاکراتی برپا نمی‌شد بلکه عیاشی نمایندگان طالبان و جمهوریت در هتل‌های لوکس جریان داشت.
محقق اضافه کرد: به دلیل طولانی و بی‌فایده بودن جنگ امریکا در افغانستان، این کشور می‌خواست برای جبران حکومتی در افغانستان سرکار باشد که به رقبای منطقه‌ای واشنگتن آسیب بزند.
این اظهارات محقق در حالی مطرح می شود، که اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان چند روز پس از گریزش از این کشور، اعتماد به امریکا را عامل سرنگونی خود عنوان کرده بود.
اشرف غنی در اولین گفت‌وگوی رسمی خود با یک رسانه انگلیسی گفت، که دلیل اصلی سقوط افغانستان، اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله امریکا بود.
وی در این مصاحبه افزود: "درباره من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طالبان] بنشینیم. خلیل‌زاد با آن‌ها [طالبان] نشست. این مسأله‌ آمریکایی شد. ما را کنار گذاشتند".
اشرف غنی همچنین گفت، که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک افغانستان گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او یا پایتخت را ندارند. به‌گفته‌ غنی، محافظانش به او گفتند که طالبان به تعهد خود در خودداری از ورود به کابل عمل نکرده‌اند.
اما حمدلله محب، مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان عامل سقوط دولت را دستکم گرفتن خروج نیروهای خارجی از سوی مقامات ارشد از جمله اشرف غنی عنوان کرده است.
محب در اولین مصاحبه پس از سقوط کابل گفت، که مقامات ارشد افغانستان از جمله اشرف غنی باور نداشتد که آمریکا قصد ترک افغانستان را داشته و پشت آنها را خالی می‌کند.
محب درباره گریزش از ارگ افغانستان توضیح داد: با اشرف غنی به این تصمیم نهایی رسیده بودیم که در صورت رسیدن جنگ به کابل و ورود طالبان به پایتخت، رئیس جمهور از ارگ خارج شود.
وی عامل شکست دولت پیشین را امریکا عنوان کردو گفت، که با آغاز مذاکرات واشنگتن با طالبان بدون حضور دولت افغانستان زمینه فروپاشی دولت فراهم شد.
مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان افزود، که یکی از بزرگترین مشکلات مقامات افغانستان عدم باور به خروج کامل آمریکا از افغانستان بود.
محب در بخش دیگری از سخنان خود زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، را عامل اصلی وضع کنونی افغانستان خواند.
یادآوری می کنیم، که اشرف غنی دوبار با تقلب به ریاست جمهوری افغانستان رسید و در دور دوم ریاست جمهوری با رسیدن جنگجویان گروه طالبان به دروازه های کابل، از افغانستان با بیش از پنجاه نفر و ده ها میلیون دالر گریخت و کشور را به یک بی سرنوشتی رها کرده و طالبان از این فرصت کار گرفته و بدون درگیری وارد کابل شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала