هشدار ناسا: چین می‌تواند کره ماه را قلمرو خود اعلام کند

© Fotolia / VadimsadovskiАстронавт во время высадки на Луну
Астронавт во время высадки на Луну - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2022
عضو شوید
رئیس ناسا می‌گوید چین می‌تواند در آینده بسیار نزدیک روی ماه فرود بیاید و آن را قلمرو خود اعلام کند.
به گزارش اسپوتنیک، بیل نلسون، رئیس سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) در صحبت با نشریه‌ی بیلد آلمان، ضمن ابراز نگرانی از برنامه های فضایی چین گفت: پکن می‌تواند در آینده روی ماه فرود بیاید و آن را به عنوان قلمرو خود اعلام کند.
به گفته نلسون، اکنون "مسابقه جدیدی برای کشف کائنات" بین پکن و واشنگتن وجود دارد. وی با بیان اینکه برنامه فضایی چین را نظامی می‌داند، گفت: "ما باید خیلی نگران باشیم که چین روی ماه فرود بیاید و بگوید این کره متعلق به ماست و شما دوری کنید."
رئیس ناسا همچنین ابراز عقیده کرد که ایستگاه فضایی چین "یاد خواهد گرفت که چگونه ماهواره های متعلق به دیگران را نابود کند."
پیش ازاین در پی پیشرفت چشمگیر چین در برنامه‌های فضایی و توسعه موشک‌ها، رئیس آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) ادعا کرد که چین در دزدی پیشرفت کرده است.
با وجود تاخیرهای فراوان در برنامه "آرتمیس" ناسا و همچنین تاخیرها در توسعه موشک پیشرفته "استارشیپ" متعلق به شرکت "اسپیس‌ایکس" که قرار است انسان را ابتدا به ماه و سپس به مریخ برساند، برنامه فضایی چین در حال پیشرفت بزرگی است.
سال گذشته، چین اولین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ یا "کاخ آسمانی" خود را در مدار قرار داد. این کشور قصد دارد تا پایان سال ماژول‌های بیشتری مانند آزمایشگاه علمی "منگ تیان" را نیز بیافزاید.
پس از اتحاد جماهیر شوروی (و اکنون روسیه) و ایالات متحده، چین سومین کشور در تاریخ است که هم فضانوردان را به فضا فرستاده و هم ایستگاه فضایی ساخته است.
چین قصد دارد چند سال دیگر از شهاب سنگ های نزدیک زمین نمونه برداری کند. چین قصد دارد تا سال 2030 میلادی اولین فضانوردان خود را روی ماه فرود آورد و کاوشگر‌هایی را برای جمع آوری نمونه‌هایی از مریخ و مشتری اعزام کند.
ایستگاه فضایی بین‌المللی که در سال 1998آغاز به کار کرد در ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و تا کنون بیش از 100 میلیارد دالر صرف آن شده است.
پانزده کشور در این ایستگاه با هم همکاری دارند و شش فضانورد همزمان در آن مستقر هستند. این ایستگاه سازه‌ای منحصربه‌فرد برای آزمایش، پایش و مطالعه تغییرات فضایی و اقلیمی است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала