توافق نام‌نهاد طالبان با بزرگان پنجشیر

© Photo / M.Sکوتل آستانه کلان ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر
کوتل آستانه کلان ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2022
عضو شوید
بزرگان قومی ولایت پنجشیر در یک توافق با طالبان از این گروه خواسته‌اند که نیروهای خود را از تمامی خانه‌های مسکونی، مساجد، مکاتب و كلینیک‌های روستاها خارج کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، براساس این توافق، طالبان پس از این از "تلاشی خودسرانه"‌ی خانه‌ها دست می‌کشند و موارد مشکوک را در تفاهم با مسئولان ادارات محلی و با حضور ملا امام مسجد و نماینده‌ی روستا تلاشی خواهند کرد.
هم‌چنین مطابق خواست بزرگان روستاهای پنجشیر، نیروهای طالبان حق گرفتاری‌های خودسرانه‌ی افراد و بازرسی موبایل‌های شخصی مردم را نیز ندارند.
در مکتوبی که از سوی قول‌اردوی ۳۱۳ مرکزی طالبان صادر شده، مولوی نصرالله مطیع، فرمانده‌ی این قول‌اردو دستور داده است که قطعات نظامی طالبان در روستاها در جاهایی مستقر شوند که برای مردم تکلیف ایجاد نشود و مردم بتوانند به امورات زندگی روزمره‌ی‌شان برسند.
گفته شده است که محل استقرار نیروهای طالبان در توافق با مردم روستا، جایی انتخاب شود که از لحاظ امنیتی اطمینانی باشد و در صورتی که صاحب‌خانه کرایه خواست، کرایه‌اش پرداخت شود.
با تسلط طالبان، افغانستان بر مدار بحران قرار گرفته است/ از بین رفتن بیش از 400 مواشی در پنجشیر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2022
با تسلط طالبان، افغانستان بر گردونه ای آشفتگی قرار گرفته/ از بین رفتن بیش از 400 مواشی در پنجشیر
فرمانده‌ی قول‌اردوی ۳۱۳ مرکزی طالبان دستور داده است که مشخصات هویتی چوپان‌ها و چراگاه‌ مواشی آنان مشخص شود. هم‌چنین گفته شده است که به باغ‌دارانی که از طرف شب آبیاری می‌کنند، از لحاظ امنیتی همکاری و شهرت‌شان ثبت شود.
با این حال، منابع می‌گویند که طالبان از مردم به‌گونه‌ی "اجباری" تعهد گرفته‌اند و با وجود سپری‌شدن سه روز از توافقات خود این گروه، هنوز هیچ چیزی تغییر نکرده است.
به‌گفته‌ی منابع، هنوز هم نیروهای طالبان در خانه‌های مردم حضور دارند، مردم را آزار و اذیت می‌کنند و بدون دلیل برای ترس و ارعاب مردم، دست به شلیک گلوله می‌زنند.
طالبان پیش از این هم از ساکنان روستاها در پنجشیر و برخی از ولایت‌های دیگر تعهد گرفته بودند که با مخالفان این گروه همکاری نکنند. گفته می‌شود که در برخی موارد اخذ این تعهد به اجبار صورت گرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала