کشف نشانه های حیات در سیاره مریخ

© Depositphotos.com / Sdecoretکشف نشانه های حیات در سیاره مریخ
کشف نشانه های حیات در سیاره مریخ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2022
عضو شوید
نمونه‌هایی از سنگ‌های مریخ که توسط مریخ‌نورد "کنجکاوی" ناسا جمع‌آوری شده‌اند، نشانه‌هایی از عناصر کلیدی شناخته شده حیات را نشان می‌دهند. در برخی موارد، محتوای کربن عضوی دراین سنگ ها مانند زمین است.
به گزارش اسپوتنیک، متخصصان ناسا می‌گویند، مریخ‌نورد کنجکاوی(Curiosity) نمونه‌هایی از دهانه گیل، که مکان یک دریاچه باستانی در مریخ است را استخراج کرده است. بر اساس بیانیه ناسا با استفاده از این نمونه‌ها، دانشمندان توانستند برای اولین بار مقدار "کل کربن عضوی"(TOC) موجود در سنگ‌های مریخ را اندازه‌گیری کنند.
کربن عضوی، که کربنی متصل به یک اتم هیدروژن است، پیش‌نیازی برای مولکول‌های است که توسط تمام اشکال شناخته شده حیات ایجاد و استفاده می‌شوند. با این حال، کربن می‌تواند از منابع غیر زنده مانند شهاب سنگ‌ها و فوران‌های آتشفشانی نیز به دست آید. در حالی که در مطالعات قبلی کربن عضوی به مقادیر کمتری در نمونه‌های سنگ مریخ شناسایی شده بود، اندازه‌گیری‌های جدید به درک مقدار "کل کربن عضوی" در ترکیبات آلی کمک کرده است.
"کل کربن عضوی" به مقدار کربن موجود در یک ترکیب گفته می‌شود.
به گفته متخصصان "کل کربن عضوی" یکی از چندین شاخصی است که به ما کمک می‌کند بفهمیم چه مقدار ماده به عنوان ماده اولیه برای شیمی پری‌بیوتیک و به طور بالقوه بیولوژی موجود است. دانشمندان ناسا حداقل 200 تا 273 بخش در یکای سنجش (ppm) کربن عضوی را پیدا کردند. این مقدار برابر یا حتی بیشتر از مقادیر موجود در سنگ‌ها در مکان‌هایی با حیات بسیار کم روی زمین مانند بخش‌هایی از صحرای آتاکاما در آمریکای جنوبی و موارد دیگر است و از آنچه در شهاب‌سنگ‌های مریخی کشف شده نیز بیشتر است.
امروزه، مریخ محیط مناسبی برای زندگی نیست، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سیاره سرخ میلیاردها سال پیش شباهت بیشتری به زمین داشته است. این سیاره با اتمسفر ضخیم‌تر و آب مایع روی سطحش، اجزای کلیدی برای حیاتی که ما می‌شناسیم را در خود داشته است.
نمونه‌هایی از سنگ‌های مریخی از یک گل‌سنگ 3.5 میلیارد ساله در منطقه خلیج یلونایف(Yellowknife Bay) در دهانه گیل جمع‌آوری شدند مکانی که مریخ‌نورد کنجکاوی از سال 2012 در حال کاوش آن بوده است.
دانشمندان فکر می‌کنند که این رسوبات قبل از ته‌نشین شدن در کف دریاچه از طریق هوازدگی فیزیکی و شیمیایی سنگ‌های آتشفشانی تشکیل شده‌اند.
مریخ‌نورد کنجکاوی این قطعات سنگ را با استفاده از ابزار تحلیل نمونه در مریخ(SAM) بررسی کرد. این ابزار از اکسیژن و حرارت بالا برای تبدیل کربن موجود در نمونه‌ها به دی اکسید کربن استفاده می‌کند. بر اساس این بیانیه، این ابزار با بررسی مقدار دی اکسید کربن تولید شده، میزان کربن عضوی در نمونه اصلی را محاسبه می‌کند و نسبت دقیق ایزوتوپ را نشان می‌دهد، که به دانشمندان کمک می‌کند تا منبع کربن را درک کنند. ایزوتوپ‌ها اشکالی از عنصر شیمیایی مشابه هستند که تنها از نظر تعداد نوترون‌ در هسته با عنصر اصلی تقاوت دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала