شهروندان افغانستان مضطرب ترین مردم جهان

© Photo / Kabul Municipality سرک اصلی کابل- شمال به شکل مدرن و اساسی ساخته می‌شود
سرک اصلی کابل- شمال به شکل مدرن و اساسی ساخته می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2022
عضو شوید
طلوع نیوز به نقل از نظرسنجی نهاد پژوهشی امریکایی "گالوپ" گزارش داد، شهروندان افغانستان بیشترین نگرانی و فشار روانی را در سال 2021 میلادی تجربه کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، این نظرسنجی گفته است که شهروندان افغانستان از نظر شاخص تجربه "نگرانی و حس منفی" در جهان در جایگاه نخست قرار گرفته اند.
بربنیاد یافته‌های این نهاد، هفتاد و چهار درصد مردم افغانستان اضطراب و فشار روانی را در سال پار تجربه کرده اند.
سید سجواد سجادی، استاد دانشگاه، گفت: "این نظرسنجی از عمق بحران اجتماعی افغانستان حکایت می‌کند و نشان می‌دهد که مردم افغانستان با چه مشکلات عدیده و عمیقی و با چه معضلات فراگیر و گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، طبیعی هم است، وقتی که حقوق و امتیازهای ابتدایی مردم به رسمیت شناخته نمی‌شود."
در گزارش گالوپ آمده است که 80 درصد مردم افغانستان در سال پار میلادی نگران بودند و 61 درصد مردم پس از حکومت سرپرست، هیجان و غم و اندوه داشته اند.
تمنا غوری، مشاور پیشین کمیسیون زنان مجلس نمایندگان، گفت: "نیمی قشر جامعه کسانی که خانه نشین شدند و کسانی که فعالیت‌های اجتماعی داشتند؛ درس می‌خواندند و مکتب می‌رفتند و و خدمت می‌کردند به مردم خود، تمام شان خانه نشین شدند و بیشترین آسیب را به زنان زدند".
اما سخنگوی طالبان یافته‌های این نظرسنجی را نادرست می‌خواند.
بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان، گفت: "گزارش نهاد تحقیقاتی بنام گالوپ که گویا 74 درصد مردم افغانستان با اضطراب و ناآرامی رو به‌رو استند، حقیقت ندارد. این گزارش مبتنی بر معلومات نادرست تهیه شده و جنبه پروپاگندی دارد. حقیقت این‌ست که بعد از حاکمیت امارت اسلامی، اکثریت هموطنان احساس امنیت و مالکیت می‌کنند و خوش استند".
افغانستان در میان 122 کشور جهان با 59 امتیاز به جای عراق در صدر کشورهای ناامید جهان قرار گرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала