کمیسیون حقوق بشر افغانستان: طالبان مرتکب جنایات جنگی در بلخاب شده اند

© https://twitter.comبلخاب
بلخاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2022
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نوشته است، که جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل شماری زیادی از غیرنظامیان را تیرباران کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) با نشر اعلامیه ای درباره لشکرکشی گروه طالبان به ولسوالی بلخاب نوشته است: این گونه اعمال، تخطی آشکار از آموزه‌ها و اساسات دین اسلام و اصول و قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی است و مصداق واضح جنایت جنگی به حساب می‌آید.
کمیسیون حقوق بشر ضمن نکوهش تیرباران غیرنظامیان در بلخاب، پنجشیر و بغلان، همچنین گفته است، که براساس کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن، غیرنظامیان و تمامی اشخاصی که در نبردها مشارکت ندارند، نباید تحت هیچ شرایطی، هدف حمله‌های نظامی قرار بگیرد.
ولسوالی بلخاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2022
تیرباران و سربریدن بیش از 50 غیرنظامی از سوی طالبان در بلخاب + لیست
این کمیسیون به طرف‌های درگیر، به‌ویژه به طالبان توصیه کرده است، که به اصول حقوق بشردوستانه و موازین حقوق بشر احترام بگذارند و قواعد پذیرفته‌شده‌ی جنگ را جدا رعایت کنند. کمیسیون حقوق بشر گفته است که رعایت‌نکردن این اصول و موازین، مسئولیت گروه تخطی‌کننده است و عواقب جدی حقوقی به دنبال خواهد داشت.
از سوی هم، کمیسیون حقوق بشر از شهروندان و مدافعان حقوق بشر خواسته است که در زمینه‌ی گزارش‌دهی و مستندسازی قضایای نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی با این کمیسیون همکاری و اسناد دست‌داشته‌ی‌شان را شریک کنند.
این کمیسیون از سازمان ملل نیز خواسته است که برای توقف کشتار غیرنظامیان، حمایت از حقوق بشری شهروندان و مستندسازی قضایای نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، اقدامات عملی و فوری را در چارچوب منشور سازمان ملل و سایر اسناد معتبر بین‌المللی روی‌دست بگیرد.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنین نوشته است، که این کمیسیون از تمامی نهادهای امدادرسان می‌طلبد که با راه‌اندازی برنامه‌های امدادرسانی، در این شرایط سخت و فاجعه‌بار، دستِ شهروندانِ ملکی، آسیب‌دیده و بی‌دفاع بلخاب را بگیرند.
کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان، علی‌الرغمِ مشکلات و چالش‌های جدی که فرا راه فعالیت‌های خویش دارد، با تمام توان تلاش می‌کند تا وظایف و مسؤولیت‌های قانونی و مشروع خویش را به وجه‌احسن ایفا بکند.
یادآوری می کنیم، که پس از آن که فرمانده مهدی از سران گروه طالبان خواستار عدالت و برابری در ساختار نظام گروه طالبان شد، طالبان چند بار هیاتی را برای گفت و گو با او فرستاد، اما دو طرف به توافق نرسیدند و پس از آن گروه طالبان با بیش از هشت هزار جنگجو بالای این ولسوالی هجوم آوردند و پس از چند روز مرکز این ولسوالی را زیر کنترل خود در آوردند و پس از آن جنگجویان این گروه دست به کشتار غیرنظامیان زدند، اگرچه مسئولان گروه طالبان از کشتار غیرنظامیان مانند همیشه انکار می کنند. در حالی که لیستی از سوی باشندگان ولسوالی بلخاب به نشر رسیده که در آن نام های بیش از 52 نفر غیرنظامی که به دست جنگجویان طالبان تیرباران و یا سر بریده شده اند، گنجانیده شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала