افزایش قیمت هر تُن زغال‌ سنگ صادراتی از ۹۰ دالر به ۲۰۰ دالر از سوی طالبان

© AFP 2023 / Bulent KilicХазарейские рабочие готовятся погрузить уголь в грузовик в провинции Бамиан
Хазарейские рабочие готовятся погрузить уголь в грузовик в провинции Бамиан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2022
عضو شوید
وزارت مالیه‌ی حکومت سرپرست طالبان از افزایش قیمت صادرات هر تن زغال سنگ در گمرکات این کشور خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت مالیه گروه طالبان امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) با نشر اعلامیه ای نوشته است: به‌ دلیل افزایش قیمت زغال‌ سنگ در بازارهای جهانی و بر پایه قانون گمرکات افغانستان و طرزالعمل قیمت‌گذاری، قیمت زغال کشور نیز پس از امروز در گمرکات افزایش می‌یابد.
وزارت مالیه طالبان نوشته است، که اکنون از صادرات زغال سنگ ۳۰ درصد محصول گمرکی اخذ می‌شود.
گروه طالبان درحالی این تصمیم را گرفته است، که پاکستان به‌ دنبال افزایش واردات زغال سنگ از افغانستان است.
شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان پیش از این در تویترش نوشته بود، که در واردات زغال‌ سنگ از افغانستان به‌جای دالر از روپیه پاکستانی کار گرفته شود و این اقدام به پاکستان کمک می‌کند تا ارز گران‌بها را ذخیره کند.
اکسپرس ‌تریبون نوشته است؛ که نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته در نشستی در مورد بهبود سیستم حمل‌ونقل زغال سنگ وارداتی از افغانستان صحبت کرده و درباره‌ی قیمت زغال سنگ در بازارهای بین‌المللی ابراز نگرانی کرده است.
نخست‌وزیر شریف به اشتراک‌کنندگان این نشست گفته است: "زغال سنگ وارداتی از افغانستان به روپیه نه تنها برق ارزان تولید می‌کند، بلکه به صرفه‌جویی در ارز گران‌بهای کشور کمک می‌کند".
اکسپرس تریبون آورده است که به نخست‌وزیر پاکستان اطلاع داده شده که واردات زغال سنگ از افغانستان که در ابتدا فقط برای نیروگاه‌های برق سهیوال و هاب مورد نیاز بود، سالانه بیش از ۲.۲ میلیارد دالر در واردات صرفه‌جویی می‌کند.
نخست‌وزیر پاکستان به همه دستگاه‌های ذی‌ربط این کشور دستور داده است تا برای این منظور سامانه‌ای کارآمد برای تولید برق ارزان در کشور و آسودگی خاطر مصرف‌کنندگان و صنایع داخلی ایجاد کنند.
شهباز شریف هم‌چنین به وزارت راه‌آهن پاکستان دستور داده است تا تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از تحویل سریع زغال سنگ وارداتی از افغانستان به نیروگاه‌ها انجام دهد.
نخست‌وزیر پاکستان دستور داده است تا کمیته‌ای برای تسریع در روند واردات زغال سنگ تشکیل شود.
یادآوری می کنیم، که افغانستان بیش از صد معدن زغال سنگ دارد و سالانه به هزاران تن زغال سنگ صادر می کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала