سرپرست وزارت تحصیلات و یک مقام دیگر طالبان ممنوع‌السفر شدند

© Photo / moheafعبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات طالبان
عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.06.2022
عضو شوید
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که سازمان ملل، معافیت سفر دو مقام طالبان از جمله عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه را تمدید نکرده و این دو نفر ممنوع‌السفر شدند.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که برای 13 مقام طالبان معافیت سفرِ حداقل برای دو ماه تمدید شده است، اما این معافیت برای دو مقام وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی این گروه به‌خاطر محدودیت بر آموزش دختران تمدید نشده است.
به گفته‌ی یک دیپلمات، مقاماتی که اکنون ممنوع‌السفر شده‌اند، عبارتند از سید احمد شیدخیل، معاون سرپرست وزارت معارف طالبان و عبدالباقی بصیر اول شاه، معروف به عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصلات عالی طالبان.
دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که پس از مذاکرات دشوار کمیته‌ی سازمان ملل برای نظارت از تحریم‌های طالبان، معافیت 13 رهبر طالبان به مدت 60 روز تمدید شده است.
به گفته‌ی دیپلمات‌ها، برخی از کشورها طرفدار لغو همه‌ی معافیت‌های سفر طالبان به‌ دلیل بدترشدن حقوق زنان بودند، اما برخی دیگر مخالف هستند.
یک منبع دیپلماتیک گفته است که براساس مفاد این توافق‌نامه، این معافیت به‌طور خودکار برای 13 رهبر طالبان در ماه سوم تمدید خواهد شد، مگر این‌که یکی از اعضای شورا اعتراض کند.
تحریم‌های سفر بر مقام‌های طالبان در سال 1999 وضع شده بود؛ اما سه سال پیش به‌خاطر مذاکرات صلح، شماری از مقام‌های این گروه از این تحریم‌ها معاف شدند.
پیشتر دیدبان حقوق بشر با بیان‌ این که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بحران حقوق‌بشری به‌ویژه برای زنان و دختران رخ داده، خواستار اعمال ممنوعیت بر سفر مقام‌های طالبان شده بود.
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته بود که این ممنوعیت بر رهبران خاص طالبان از جمله عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات، شیخ محمدخالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر و ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان وضع شود. او گفته است که این مقام‌های طالبان در نقض جدی حقوق بشر دست داشته‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала