چین خواستار شفاف سازی آمریکا درباره فعالیت های بیولوژیکی خود در اوکراین شد

© AP Photo / Andy Wongمعامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است
معامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2022
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه چین در بیاناتی اظهار داشت که ایالات متحده باید شفاف‌سازی‌های مشخص و جامعی در ارتباط با فعالیت‌های بیولوژیکی خود در اوکراین ارائه کند.
ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در بیاناتی گفت: "ما مجدداً از طرف آمریکایی می‌خواهیم که موضعی مسئولانه اتخاذ کند و درباره فعالیت‌های (بیولوژیکی) خود و نه فعالیت‌های اوکراین توضیحات مشخص و جامعی ارائه بدهد."

پیشتر پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده از 46 مرکز بیولوژیکی در اوکراین در 20 سال گذشته به عنوان بخشی از پروژه های صلح آمیز پزشکی و کشاورزی حمایت قانونی کرده است.

بخشی از اطلاعات در مورد همکاری بین دو کشور پس از آن منتشر شد که مقامات روسیه بارها ایالات متحده را به فعالیت بیولوژیکی نظامی در خاک اوکراین متهم کردند.

اما پنتاگون در بیانیه ای اطمینان داد که همکاری ها شفاف بوده و مطابق با هنجارهای قوانین آمریکا، اوکراین و قوانین بین‌المللی و اغلب با مشارکت ساختارهای چندجانبه، از جمله سازمان بهداشت جهانی پیش رفته است.

در این بیانیه تاکید کرده اند که اوکراین هیچ برنامه هسته‌ای، شیمیایی یا بیولوژیکی نظامی محور ندارد و آزمایشگاه‌های آن هیچ تفاوتی با امکانات پزشکی و علمی مشابه در سراسر جهان ندارند.

آمریکا همچنین گفته است که پنتاگون و وزارت امور خارجه این کشور برنامه‌هایی را برای کمک به تبدیل تأسیسات بیولوژیکی نظامی شوروی سابق در سرتاسر اتحاد جماهیر شوروی سابق به "موسسات بهداشت عمومی صلح‌آمیز" تأمین مالی کرده اند.
این در حالی است که پیش ازاین وزارت دفاع روسیه از اسناد جدید درباره فعالیت‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در اوکراین خبر داد که شامل آزمایش‌های وزارت دفاع آمریکا بر روی بیماران روانی در بیمارستان ویژه این بیماران در منطقه خارکوف این بار با مشارکت شرکت‌های بزرگ دارویی آمریکا از جمله فایزر و
اطلاعاتی که مسکو به آن دست یافته است، نشان دهنده برخی جزئیات درباره آزمایش‌های غیر انسانی پنتاگون روی برخی شهروندان اوکراینی در ایالت خارکوف است. همچنین سال 2020 تلاش‌هایی برای انتقال بیماری سل به ساکنان منطقه اسلاویانسک در جمهوری لوهانسک صورت گرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала