کشف مواد "شکل دهنده حیات" روی یک شهاب سنگ

© Photo / PixabayПриближающийся к Земле астероид
Приближающийся к Земле астероид - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2022
عضو شوید
پژوهشگران جاپانی برای اولین بار موفق به کشف مواد اولیه شکل دهنده حیات بر روی یک سیارک شدند که در فاصله نزدیک با زمین قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک، پژوهشگران دانشگاه اوکایاما در چاپان، به دنبال آزمایش نمونه خاک و گرد و غبار گردآوری شده از شهاب سنگ به نام "ریوگو" Ryugu، بیش از 20 اسید آمینه را کشف کرده اند که در حقیقت به عنوان مواد عضوی شکل دهنده حیات محسوب می‌شوند.
ریوگو، شهاب سنگی است که بیش از (320 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد. نمونه‌های بازیابی شده از این شهاب نزدیک به زمین، توسط فضاپیمایHayabusa2 آژانس اکتشافات هوافضای جاپان (JAXA) که در سال 2018 بر روی ریوگو فرود آمد، جمع آوری شده است. دانشمندان جاپانی با مطالعه همین نمونه‌ها توانستند این اولین کشف در نوع خود را به انجام برسانند.
در سال 2019، فضاپیمای جاپانی (5.4 گرم) خاک را از سطح و زیرسطح شهاب سنگ جمع آوری کرد و سپس آن را در یک محفظه دربسته قرار داد و با یک مسیر دقیق به زمین پرتاب کرد.
دانشمندان می‌گویند ریوگو به جای اینکه یک تخته سنگ بزرگ باشد، از صخره‌های کوچک زیادی تشکیل شده است. ریوگو به‌عنوان یک شهاب سنگ کربن دار یا نوع C، حاوی مقدار زیادی ماده عضوی غنی از کربن است که احتمالاً بیشتر آن از همان سحابی که خورشید و سیارات منظومه شمسی را در حدود 4.6 میلیارد سال پیش شکل داد، سرچشمه گرفته است. تجزیه و تحلیل نمونه‌ها همچنین نشان داده است که این شهاب سنگ دارای آب است.
جالب اینجاست که یک مطالعه مربوط به سال 2019 در مجله Geochimica et Cosmochimica Acta وجود مولکول‌های عضوی از فضا را در گروهی از سنگ‌های 3.3 میلیارد ساله کشف شده در آفریقای جنوبی پیدا کرد. این کشف به تقویت نظریه‌ای انجامید که این احتمال را مطرح می‌کرد که برخی - اگر نه همه - این مولکول‌های حیات‌ساز برای اولین بار توسط سیارک‌ها به زمین رسیده اند. اکنون یافته‌های مربوط به ریوگو این فرضیه را حتی بیش از پیش تقویت می‌کند.
کنسی کوبایاشی، استاد بازنشسته اختر زیست شناسی در دانشگاه ملی یوکوهاما، به کیودو نیوز گفت: "اثبات وجود اسید‌های آمینه در زیر سطح سیارک ها، احتمال ورود این ترکیبات از فضا به زمین را تقویت می‌کند. این بدان معناست که آمینو اسید‌ها احتمالاً در سیارات دیگر نیز یافت می‌شوند، پس حیات می‌توانست در مکان‌های دیگری بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد، در کیهان شکل گرفته باشد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала