هند خواستار همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم در افغانستان

© AP Photo / Ng Han Guan, PoolIndian National Security Advisor Ajit Doval. (File)
Indian National Security Advisor Ajit Doval. (File) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2022
عضو شوید
مشاور امنیت ملی هند امروز (جمعه، 6 جوزا) از کشورهای منطقه خواسته است تا ظرفیت افغانستان در امر مبارزه با تروریزم را بلند ببرند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانانیوز، اجیت دوآل این خواست را در چهارمین نشست امنیت منطقه ای درباره افغانستان در پایتخت تاجیکستان مطرح کرده است.
در این نشست به شمول مقام های ارشد کشورهای آسیای مرکزی و نمایندگانی از ایران، چین و روسیه نیز حضور داشتند.
اجیت دوآل، مشاور امنیت ملی هند گفت: "نیاز است تا همه اشتراک کنندگان این نشست ظرفیت افغانستان را در امر مبارزه با تروریزم و گروه های تروریستی که تهدیدی برای آرامش و امنیت منطقه‌ می‌باشند، بلند ببرند".
مشاور امنیت ملی هند در دیداری که با منشی شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه این نشست داشته اوضاع جاری در افغانستان به ویژه ادامه فعالیت گروه های تروریستی را نگران کننده خوانده و تاکید کره است که بخشی از سلاح‌ها و مهمات بجامانده امریکا در افغانستان به دست گروه های تروریستی افتاده و این تهدیدی در برابر کشورهای همسایه است.
او همچنان ادعا کرده است که تروریست‌ها در افغانستان آزادانه فعالیت می‌کنند.
این دو مقام ارشد امنیتی ایران و هند همچنان تحولات افغانستان را با توجه به تاثیر گذاری مستقیم آن بر امنیت منطقه یکی از اصلی ترین موضوعاتی گفته اند که باید بگونه دوامدار در دستور کار گفتگوهای منطقه‌ای باشد.
با این حال در چهارمین نشست امنیت منطقه‌ای در تاجیکستان، عدم شکل گیری دولت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن و گروه های مذهبی از مهم‌ترین چالش‌ها گفته شده و تاکید شده است که در شرایط فعلی نیاز به ایجاد حکومت مسئولیت پذیر است.
عبدالولی فروزان، آگاه سیاسی گفت: "چند موضوع است که باعث نگرانی این کشورها شده، مسئله تروریزم، قاچاق مواد مخدر، افزایش مهاجرت‌ها و همچنان ترس از جنگ‌های داخلی در افغانستان است که دامنه آن مبادا به کشورهای همسایه و منطقه کشانده شود".
طالبان اطمینان می‌دهد که به هیچکس اجازه نخواهد داد تا امنیت کشورهای همسایه و منطقه را با استفاده از خاک افغانستان مختل کند.
انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان گفت که امنیت در کل در افغانستان تامین است. او از کشورهای منطقه خواست تا با طالبان در امر تحکیم هر چه بیشتر امنیت و ثبات همکاری کنند.
پیش از این طالبان هرگونه دسترسی گروه های تروریستی به سلاح ها و مهمات بجا مانده از امریکا و حکومت پیشین را رد کرده بود.
ایجاد حکومت فراگیر و رفع تهدید های تروریستی از خاک افغانستان همواره یکی از خواست های جدی کشورهای همسایه، منطقه و جهان از طالبان در نه ماه گذشته بوده است، هرچند طالبان بارها در مورد رفع این نگرانی ها اطمینان داده اما ظاهراً تاکنون قناعت این کشورها را حاصل نکرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала