انگلیس: خروج ما از افغانستان، ناکامی سیستماتیک بود

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniتحریم های لندن علیه ریاض
تحریم های لندن علیه ریاض - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2022
عضو شوید
اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا می‌گویند: یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد که نحوهٔ خروج قوای ما از افغانستان، خیانت با متحدین و ناشی از ناکامی سیستماتیک بوده است.
به گزارش اسپوتنیک، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بریتانیا می‌گوید که در جریان خروج نیروهای بریتانیا از افغانستان در بخش‌های اطلاعات، دیپلماسی و برنامه‌ریزی "شکست‌های سیستمی" رخ داده است.
بر اساس یک تحقیق اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا که نتایج آن (24 می) نشر شد،‌ خروج توام با هرج و مرج قوای این کشور از افغانستان در سال گذشته ناشی از "ناکامی سیستماتیک رهبری، برنامه ریزی و آمادگی" بود.
تحقیقات کمیتهٔ روابط خارجی پارلمان بریتانیا نشان می دهد که حکومت این کشور قبل از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و در جریان روند تخلیه‌‌ "در زمانی حالت اضطراری ملی،‌ فاقد برنامه اساسی، درک و رهبری" بود.
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد، "نحوهٔ خروج ما از افغانستان یک فاجعه و خیانت به متحدین ما بود که در سال های آینده به منافع بریتانیا آسیب خواهد رساند."
قبل از این نیز حکومت بریتانیا به خاطر تصمیم پرشتاب ایالات متحده برای پایان دادن به حضور 20 سالهٔ خود در افغانستان با انتقاد‌های شدید مواجه شد.
بر اساس این گزارش، بسیاری از افغان های واجد شرایط تخلیه، تنها گذاشته شدند و احتمالاََ زندگی بسیاری آنان با خطر مواجه است، زیرا جزییات درخواست همکاران افغان در محوطهٔ سفارت بریتانیا در کابل باقی مانده است.
در این گزارش آمده است که حکومت بریتانیا نه پاسخی مناسب به تصمیم واشنگتن ارائه توانست و نه سرعت مسلط شدن طالبان را پیش بینی توانست. این عوامل به نوبهٔ خود موجب شد تا حکومت بریتانیا نتواند پلان تخلیهٔ همکاران و شرکای افغان را آماده کند، باوجودیکه 18 ماه قبل از فروپاشی حکومت قبلی افغانستان می دانست که پلان تخلیه احتمالاََ ضروری باشد.
بر اساس این گزارش، در آن زمان تخلیه از افغانستان، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفت که کشورش بیش از 15 هزار نفر را در ظرف دو هفته توسط هواپیما از افغانستان بیرون کرد و از انجام ماموریتی ستایش کرد که به گفتهٔ او "بر خلاف هر چیزی که در طول زندگی خود دیده ایم" انجام شده است.
اعضای کمیتهٔ روابط خارجی پارلمان بریتانیا برای انجام این تحقیق با مقام‌های بریتانیا و افغان هایی که در جریان روند تخلیه از افغانستان بیرون شدند،‌ صحبت کرده اند و شواهدی را از طیفی وسیعی افراد به دست آورده اند.
در این گزارش آمده است که بدترین چیزی وزارت خارجهٔ بریتانیا در زمان روند تخلیه از افغانستان انجام داد این بود که هیچ پلانی برای تخلیه همکاران افغان نداشت، افغان هایی که از ماموریت بریتانیا حمایت کرده بودند، به خصوص آنعده از همکارانی که به صورت مستقیم از سوی حکومت بریتانیا استخدام نشده بودند.
کمیتهٔ روابط خارجی پارلمان بریتانیا از حکومت آن کشور خواسته است تا به خاطر تعامل داشتن با افغانستان در آینده، استراتیژی جدی را روی دست بگیرد و هشدار داده است که هر گونه قصد برای انزوای کامل رژیم جدید در افغانستان نه تنها مردم آن کشور را آسیب خواهد رساند، بلکه چین خلاء به وجود آمده را پر خواهد کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала