احتمال"درگیری" آلمان با اردوغان بر سر ناتو

© AP Photo / Alik Keplicz
  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2022
عضو شوید
روزنامه‌نگار اشپیگل از ناتو خواست تا احتمال درگیری با ترکیه را به دلیل موضع‌گیری رئیس جمهور آن کشور بر سر ناتو بررسی کند.
به گزارش اسپوتنیک، ماکسیمیلیان پوپ، روزنامه نگار نشریه آلمانی اشپیگل، در مقاله برای این روزنامه می‌نویسد که ناتو باید به دلیل عدم تمایل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به پیوستن بی قید و شرط سویدن و فنلاند در این ائتلاف، "خطر درگیری" با او را قبول کند.
به گفته نویسنده این مقاله، رهبر ترکیه از ورود سویدن و فنلاند به ناتو جلوگیری می کند زیرا در تلاش است در ازای رضایت خود چیزی به دست آورد. آنکارا خواستار رفع محدودیت های عرضه سلاح و همچنین استرداد حامیان حزب ممنوعه کارگران کردستان در این کشور به ترکیه شده است.
او استدلال می کند: "ناتو اگر تسلیم خواسته های اردوغان نمی شد، کار درستی انجام می داد... در سال های اخیر، اردوغان مانند یک عامل مضاعف عمل کرده است". بنابراین، به گفته وی، ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف، از روسیه تسلیحاتی به دست آورده و یونان، شریک ناتو را "تهدید به جنگ" کرده است.
به گفته این روزنامه نگار، رهبر ترکیه، به دلیل بحران اقتصادی در این کشور، از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آتی سال آینده می ترسد، بنابراین می توان حدس زد که در ماه های آینده این کشور در روابط با غرب "گستاخ‌تر" خواهد شد.
پاپ از ناتو می‌خواهد به "تلاش‌های باج‌خواهی" اردوغان پایان دهد، زیرا در غیر این صورت یک "سابقه خطرناک" ایجاد می‌کند. به ویژه، زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی به روشی مشابه عمل کرد و خواسته‌های خود را برای تایید پیوستن سویدن و فنلاند به این اتحاد مطرح کرد.
این روزنامه نگار در اخیر می‌نویسد: "ناتو نباید اجازه دهد ائتلاف به محلی برای باج خواهی تبدیل شود. بهتر است که خطر درگیری با اردوغان را بپذیرد".
گفتنی است ترکیه که یکی از اعضای ناتو است در روزها اخیر اعلام کرده است که با پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موافقت نخواهد کرد، زیرا "این دو کشور میزبان گروه حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) شده‌اند."
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه سویدن و فنلاند مواضع خود را در مبارزه با تروریسم روشن نکرده‌اند، مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو را تکرار کرد.
وی گفت: ما به عضویت در ناتو کشورهایی که ترکیه را تحریم می‌کنند، "بله" نخواهیم گفت.
گفتنی است فنلاند و سویدن روز چهارشنبه، (18 می) درخواست رسمی خود برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را تحویل داده و با این اقدام به وضعیت بی‌طرفی طولانی‌مدت خود پایان بخشیدند.
در حال حاضر 30 کشور عضو پیمان ناتو هستند و طبق مقررات این پیمان، پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала