صدای وحشتناک از دل کیهان؛ ناسا صدای بلعیدن یک ستاره توسط سیاهچاله‌ را منتشر کرد + ویدئو

CC BY-SA 2.5 / Alain r / BH LMCСимулированный вид черной дыры (в центре) перед Большим Магеллановым Облаком
Симулированный вид черной дыры (в центре) перед Большим Магеллановым Облаком - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2022
ناسا، برای اولین بار با تجزیه و تحلیل پرتو‌های ایکس ساطع‌شده از دل سیاه‌چاله، صدای بلعیده شدن ستاره‌ها توسط سیاه‌چاله‌ها را منتشر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا "ناسا" برای اولین بار پس از کاوش بر اشعه ایکس منتشر شده از درون سیاه‌چاله‌، صدای کشیده‌ شدن ستاره‌ها به درون سیاه‌چاله‌ها را منتشر کرد.
برخی از صداهایی که تاکنون تولید شدند عبارت‌اند از "صداهای" هسته کهکشان، ابرنواخترها و سحابی‌هایی مانند "ستون‌های آفرینش"
وقتی سیاه‌چاله‌های پنهان در فضا، ستاره را می‌بلعند، پرتو ایکس صادر می‌کنند. پس از دریافت پرتو ایکس است که می‎توان موقعیت یک سیاه‎چاله پنهان را مشخص کرد. ستاره‌شناسان می‌توانند با تجزیه و تحلیل این صدا، فاصله سیاه‌چاله با ما و همین‌طور تغییرات آن را به هنگام بلعیدن ستاره ردیابی کنند.
اخترشناسان با پژوهش بر این پرتوهای ایکس منتشر شده در فضا، تا کنون هشت جفت سیاه‌چاله را پیدا کرده‌اند.
پژواک‌ها از طرف سیاه‌چاله‌ مرکز کهکشان "مسیه 87" با فاصله 60 میلیون سال نوری از زمین و سیاه‌چاله مرکز کهکشان "پرسئوس" با فاصله‌ای در حدود 250 میلیون سال نوری از زمین، رسیده‌ است.
بنا بر اعلام ناسا، این سیگنال‌ها 57 و 58 اکتاو (فاصله دو نت هم‌نام متوالی در علم صدا) بالاتر از صدای واقعی خود بزرگ‌نمایی شده‌ است تا در محدوده شنوایی انسان قرار گیرد. صدای به دست‌ آمده از سیاه‌چاله، صدایی همچون عبور از داخل یک تونل باد را در گوش انسان تداعی می‌کند.