آیا راه مقابله با حملات پاکستان در مرز وجود دارد؟

ادامه راکت‌پرانی های پاکستان بر ولایت کنر
ادامه راکت‌پرانی های پاکستان بر ولایت کنر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2022
عضو شوید
انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان گفت: کمیسیون سیاسی کابینه طالبان طی نشستی به ریاست مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان روی حل مشکلات و اختلافات میان کشورهای همسایه از راه‌های دیپلماتیک تأکید کرد.
به گفته سمنگانی، در این نشست روی موضوعات مختلف به ویژه اختلافات و تنش‌های اخیر با برخی کشورهای همسایه بحث و خاطرنشان شد که لازم است مشکلات و تفاوت‌نظرها میان کشورهای همسایه از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.
معاون سخنگوی طالبان گفت: اعضای کمیسیون خاطرنشان کردند که ادامه تنش‌ها و اختلافات میان کشورهای همسایه به سود هیچ کشوری نیست و باید تلاش شود تا روابط میان این کشورها بر مبنای احترام متقابل و حسن‌همجواری برقرار شود.
در هفته‌های اخیر اختلافاتی میان افغانستان و برخی کشورهای همسایه بروز کرده است؛ پخش ویدیوهای بازداشت، آزار و اذیت مهاجران افغانستانی در ایران در فضای مجازی و حمله هوایی نیروهای پاکستانی در ولایت‌های خوست و کنر واکنش تند مقام‌های طالبان را به دنبال داشته است.
آیا راه مقابله با حملات پاکستان در مرز وجود دارد؟
اگر وجود دارد کدام است؟
درپاسخ به این سوال، فرهاد ابرار کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت: تهدید و حمله به جغرافیا و مرز کشورها به معنای زیر سوال قرار دادن مولفه‌های حاکمیت، استقلال سیاسی و پرستیژ دولت‌ها است. برای همین حقوق بین‌الملل تاکید بر همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی در تامین امنیت مرزها را ضرورتی غیرقابل اجتناب می‌داند زیرا دولت ها دارای اهداف حیاتی هستند و دست‌یابی به این اهداف نیازمند حفظ امنیت و حراست از مرزها می‌تواند باشد.
Машина скорой помощи, когда люди прибывают в больницу после нападения в аэропорту Кабула, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2022
حملات هوایی پاکستان در خوست دست کم ۴۱ کشته و ۲۲ زخمی برجا گذاشت + ویدیو
به گفته آقای ابرار با حاکم شدن گروه‌ها طالبان بر افغانستان در این اواخر بارها حریم جغرافیایی و مرزی افغانستان توسط کشورهای منطقه و حتا ایالات متحده آمریکا نقض شده‌است. به‌گونه نمونه می‌توان به حمله پهبادی آمریکای در ماه آگست در کابل و در روزهای آخیر هلمند، حمله پاکستان بر ولایات خوست و کُنر و همین‌طور مانوری هوایی اوزبیکستان در مرز با افغانستان اشاره کرد.
او نیز گفت: "با توجه به این‌که گروه حاکم در افغانستان در حال سازماندهی و انسجام خودی استند باور من این است که این شرایط حساس سبب سلب برخوردهای حقوقی با کشورهای نقض کننده مرزهای افغانستان به‌خصوص پاکستان شود، یا شاید گروه حاکم اصلن به‌دنبال برخورد حقوقی با پاکستان نباشد. اما تأمین امنیت مرزهای افغانستان در این شرایط به‌خصوص مرز دیورند، نیازمند هم‌کاری‌های پایدار افغانستان و پاکستان را می‌طلبد. زیرا هر دو کشور بارها ادعا کرده‌اند که مناطق مرزی بهشت امنی‌ست برای گروه‌های تندرو، افراطی و تروریستی، و همیشه افغانستان و پاکستان از این ناحیه ضربات سنگینی را متقبل شده‌اند. با توجه به همین مسأله باید گفت که مقابله با این گروه‌ها همکاری مشترک دو طرف را می‌طلبد آن‌هم در صورتی‌که هر دو طرف تمایل به مبارزه با این گروه‌ها را داشته‌باشند."
همچنان علاوه کرد که در کنار این با حاکم شدن گروه‌ طالبان در افغانستان که سال‌ها توسط پاکستان حمایت‌های همه جانبه شدند، حالا پاکستان بی‌مهبأ به نقض حاکمیت و استقلال سیاسی افغانستان می‌پردازد و نگرانی از هیچ‌گونه شکایت حقوقی و رسمی از این ناحیه توسط افغانستان هم‌چنان ندارد. باید خاطر نشان کرد که اوضاع در ماه‌های آخیر این مسأله را خوب‌تر روشن ساخته‌است.
وزارت امور خارجه پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2022
پاکستان: حملات از خاک افغانستان بر نیروهای ما بیشتر شده است
این کارشناس مسائل بین المللی گفت: اگر گروه حاکم در افغانستان این مهم را ترمیم نکنند و استقلال خود را نشان ندهند باور من این است که جغرافیا و حریم مرزی افغانستان بدون هیچ شکی باز هم نقص خواهد شد.
در اخیر او افزود که در صورتی‌که طالبان نشان دهند که مستقلانه عمل می‌کنند و به هیچ کشوری اجازه تهدید به امنیت افغانستان را نمی‌دهند در این صورت سکه برعکس خواهد شد و طالبان می‌توانند برخوردهای متفاوتی در زمینه داشته‌اند، به‌طور نمونه کانال‌های دیپلماتیک دو جانبه با پاکستان را تقویت کرده و مشکلات امنیتی مرزی میان دو کشور را از این طریق حل و فصل بسازند. اما در پایان باید اشاره کنم تا زمانی‌که گروه طالبان به‌عنوان یک دولت شناسایی نشود به‌لحاظ حقوقی و رسمی شکایت‌های این گروه در خصوص نقض حریم افغانستان توسط کشورهای منطقه چندان مؤثر نخواهد بود.
درعین حال، محمد اکمل بقا، کارشناس مسائل سیاسی نزی گفت: از نظر علوم بین الدول حکومت های که فاقد مشروعیت و مقبولیت جهانی هستند، حایز اهمیت نیست و روابط دیپلماتیک شان در سطح بسیار پاین برقرار و تصامیم شان توام با نتیجه مطلوب نمی‌باشد. بناً در قدم نخست نیاز مبرم است تا امارت اسلامی خود را از حالت دفاکتو خارج بسازد. در غیر آن هیچ نشست و اقدام شان معنی و جنبه رسمی ندارد.
منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2022
حملات هوایی پاکستان به خاک افغانستان؛ وزارت خارجه طالبان منصور خان را احضار کرد
نکته دیگر: ط‌البان با حمایت و پشتیبانی مستقیم اسلام آباد و با همسوی برخی از حاکمان قبلی افغانستان به قدرت رسیدن. یعنی میتوان گفت حاکمیت فعلی در افغانستان کاملا در دست پاکستان بوده و برنامه های پلان شده آن کشور در حال تطبیق است. از یک مزدو توقع نمی‌رود که علیه بادار خود اقدام جدی نماید.
نتیجه: الی ایجاد حکومت همه شمول(قابل قبول برای مردم افغانستان) و کسب مشورعیت داخلی و بین‌الملی، هیج اقدام امارت اسلامی نتیجه نخواهد داشت و در امر دفاع از خاک، شهروندان داخل افغانستان و مهاجرین افغانستانی در خارج از کشور عاجز خواهند بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала