کرزی: شکوفایی افغانستان بدون بازگشت دختران به مکاتب ممکن نیست

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2022
عضو شوید
رئیس جمهور سابق افغانستان اظهار داشت که در پی فشارهای مردم افغانستان و علمای دینی اطمینان دارد که مدارس دخترانه در همه سطوح بازگشایی خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، "حامد کرزی" رئیس جمهور سابق افغانستان با تاسف‌بار خواندن عدم بازگشایی مکاتب دخترانه بالاتر از کلاس ششم گفت: ما می‌خواهیم همه دختران به مکاتب بازگردند.
وی با تاکید بر اینکه شکوفایی افغانستان بدون بازگشت دختران به مکاتب ممکن نیست، افزود: "مردم افغانستان این را اجازه نخواهند داد. من مطمئن هستم که مکاتب دخترانه بازگشایی خواهد شد، زیرا این چیزی است که مردم افغانستان می‌خواهند و به وضوح خواهان آن هستند."
رئیس جمهور سابق افغانستان با اظهار اینکه مردم این کشور به ویژه علمای دینی به عدم بازگشایی مکاتب واکنش نشان داده‌اند و چنین واکنش‌هایی منجر به بازگشت دختران به مکاتب خواهد شد.
کرزی گفت که در طی ملاقات با طالبان دریافته است که آن‌ها نیز خواستار بازگشت دختران به مکاتب هستند و چگونگی تصمیم برای مسدود ماندن مدارس بالای کلاس ششم واضح نیست.
گفتنی است که طالبان از بدو قدرت‌گیری در افغانستان، درب مکاتب را به روی دختران بستند.
به تازگی مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان گفته است که این وزارت برنامه دارد تا در تمام ولایت‌ها و حتا در سطح ولسوالی‌ها، مدارس دینیِ معیاری بسازد.
او بر معارف دینی در کنار معارف "عصری" تأکید کرده و گفته است که دانش‌آموزان در بسیاری از مکتب‌ها هنوز از معارف اسلامی بی‌اطلاع هستند.
مولوی نورالله افزوده است که کار ساخت مدارس دینی در ولایت‌ها در روزهای آینده آغاز می‌شود و با این کار، مشکلات موجود در تربیت دینی رفع خواهد شد.
طالبان درحالی تصمیم به ساخت هزاران مدارس دینی دارند که این گروه آنچه طرح برای بازگشایی مکاتب دخترانه می‌گوید نتوانسته نهایی کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала