تعطیلی سفارت ایران در کابل

© Photoسفارت ایران در کابل
سفارت ایران در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2022
عضو شوید
وزارت خارجه‌ ایران به "حملات انجام‌شده" به سفارت ایران در کابل و کنسولگری آن کشور در هرات به ‌شدت اعتراض کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ی ایران، مدیرکل آسیای جنوبی این وزارت با یادآوری مسئولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک، خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نمایندگی‌های ایران شده است.
مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه‌ی ایران، همچنین به اطلاع کاردار سفارت افغانستان رسانده که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های آن کشور در افغانستان فعالیت‌ خود را متوقف کرده‌اند تا اطمینان لازم از طرف افغانستان برای برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های ایران، داده شود. کاردار سفارت افغانستان در تهران یکی از دیپلمات‌های حکومت پیشین است که در حال حاضر از وزارت خارجه‌ی طالبان دستور می‌گیرد.
شماری از شهروندان افغانستان دیروز (دوشنبه، ۲۲ حمل) در واکنش به تصاویر و ویدیوهای نشرشده مبنی آزار و اذیت مهاجرین افغانستان در ایران، در مقابل سفارت و کنسولگری این کشور دست به اعتراض زده‌اند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2022
هشدار وزارت خارجه ایران نسبت به طراحی‌های بدخواهان ایران و افغانستان
در هرات معترضان درب ورودی کنسولگری ایران را به آتش کشیده و به طرف این ساختمان سنگ پرتاب کرده‌اند.
عکس‌هایی که از این اعتراض به نشر رسیده، نشان می‌دهد که شماری از معترضان در تلاش غیرفعال کردن دوربین‌های امنیتی کنسولگری ایران هستند.
پیشتر سعید خطیب زاده، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران هم در واکنش به این اعتراضات گفته بود که حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، مسئولیت "قطعی" طالبان است.
سفارت ایران در کابل هم بدرفتاری با مهاجرین را تکذیب می‌کند و می‌گوید کلیپ‌های نشرشده، به‌صورت "هدفمند و برنامه‌یزی‌شده" در صدد گل‌آلودساختن روابط مردم دو کشور و القای ایران‌هراسی در جامعه‌ی افغانستان است.
مقام‌های طالبان پیشتر گفته بودند که در پیوند به این ویدیوها، سفیر ایران در کابل را احضار کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала