توافق مجارستان برای پرداخت گاز روسیه به روبل

© AP Photo / Tamas Kovacsویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2022
عضو شوید
نخست وزیر مجارستان می‌گوید اگر روسیه خواستار پرداخت گاز به روبل است، ما مشکلی نداریم، بهای گاز را به روبل پرداخت می‌کنیم.
به گزارش اسپوتنیک، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، از آمادگی کشورش برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل خبر داده است.
نخست وزیر مجارستان در یک کنفرانس مطبوعاتی که از پورتال hirado.huپخش می‌شد به خبرنگاران گفت: "ما مشکلی برای پرداخت به روبل نداریم. اگر روسیه بخواهد که بهای گاز به روبل پرداخت شود، ما این کار را خواهیم کرد".
این در حالی است که نخست وزیر مجارستان روز جمعه گذشته (1 آپریل) در گفت و گو با یک رادیوی محلی اعلام کرد: جایگزین کردن گاز ارزان روسیه با گاز گران آمریکا یک طرح احمقانه است.
وی تصریح کرد: این به این معنا نیست که ما مجبوریم شب ها، لباس گرمتری بپوشیم تا گاز کمتری مصرف کنیم یا اینکه یک مقدار پول اضافه تر برای خرید گاز بپردازیم بلکه واقعیت این است که اگر صادرات گاز روسیه قطع شود مجارستان هیچ گازی نخواهد داشت.
پیش از این، پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان در اظهاراتی گفته بود بوداپست در حال همکاری با گازپروم بر روی جزئیات فنی پرداخت بیشتر برای گاز روسیه است.
گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه (23 مارچ) در نشستی با مقام های دولت این کشور اعلام کرد که روسیه از پذیرش پرداخت برای تامین گاز طبیعی به ارزهایی که خود را به خطر انداخته اند، از جمله دالر و یورو، خودداری می کند و به پرداخت به روبل روی می آورد.
رئیس جمهور روسیه گفت، صادرات کالا از روسیه به اتحادیه اروپا و دریافت کالا با ارز آنها بی معنی است؛ پرداخت گاز روسیه به روبل صورت خواهد گرفت.
پوتین تصریح کرد که تمام ارزهای بدنام و بی اعتبار در چنین محاسباتی کنار گذاشته شوند.
سپس رئیس جمهور روسیه فرمانی را در خصوص چگونگی پرداخت هزینه های گاز روسیه برای کشور های اروپا به روبل امضاء کرد. و به خریداران گاز طبیعی روسیه، اعلام کرد که باید حساب روبلی در بانک های روسیه باز کنند.
رئیس جمهور روسیه گفت اگر خریداران کشورهای "غیردوست" نتوانند شرایط پرداخت جدید را رعایت کنند، قراردادهای عرضه گاز موجود متوقف خواهد شد.
روسیه در زمان حاضر بیشترین بخش گاز کشورهای اروپایی و نیز بخش قابل توجهی از نفت مصرفی کشورهای این قاره را تامین می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала