ابراز نگرانی‌ مکرر نهادهای جهانی از مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه

© Sputnik / T. Azimشاگردان دختر در مکتب کابل
شاگردان دختر در مکتب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2022
عضو شوید
در پی دوام نگرانی‌ها از راه نیافتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب‌ها، برخی از نهاد های جهانی بار دیگر از مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اتحادیه اروپا، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواهان بازگشایی دَر مکتب‌ها به روی تمامی دانش‌آموازن دختر شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر نیز در تازه‌ترین اقدام از سازمان همکاری کشور های اسلامی خواسته است که برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان کاری بکند.
هیدر بار، معاون دیده بان حقوق بشر گفت: "این مهم است تا بیانیه‌یی از سازمان همکاری اسلامی که نماینده‌گی از 53 کشور می‌کند، را ببینیم. دیدار نماینده‌گان ویژه کشور های گونه‌گون در باره این بحران که در یک یا دو روز گذشته صورت گرفت، نیز موثر است، اما من نگرانم که مبادا ما توجه پایدار برای حل این مشکل که اکنون بحران بسیار جدی حقوق زنان در جهان است، را جلب نکنیم".
خانم بار در ادامه افزود: "به کشور های که مشترکا تصمیم طالبان را نادرست می‌دانند، نیاز داریم تا این را در اولویت خویش قرار داده و صدای شان را از بهر پیدا کردن راه‌حل های واقعی به گونه دوامدار بلند کنند".
جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفته است: "طالبان باید از تصمیم شان از بهر انکار آموزش دختران برگردند و این نباید بخاطر ما و جامعه بین‌الملل باشد، بل از بهر آینده مردم افغانستان، خودشان و بخاطر مردم شان باشد".
بازگشایی مکاتب در افغانستان بدون حضور دختران؛ یونیسف واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2022
یوناما: طالبان در "سیاره زمین" یگانه رژیمی است که مانع تحصیل دختران می‌شود
یوناما نیز در توییتی نگاشته است که افغانستان یگانه کشوری در جهان است که دَر مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، مسدود است.
از سویی هم، برخی از دانش‌آموزانی که برای حضور در صنف‌های درسی شان لحظه شماری می‌کنند، از طالبان می‌خواهند که هرچه زودتر تمامی مکتب‌های دخترانه را بازگشایی کند.
بیش از 200 روز می‌شود که دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در سراسر افغانستان به مکتب نرفته اند.
پیش از این، وزارت معارف طالبان گفته بود که طرح بازگشایی مکتب‌های دخترانه را به ریاست الوزرا فرستاده است و بازگشایی مکتب‌ها بسته‌گی به تصمیم رهبری طالبان دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала