متقی: به هیچ کشوری اجازه مداخله، اشغال و استفاده از خاک خود را نمی‌دهیم

© Photo / twitter.com/A_K_M_iiمولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2022
عضو شوید
سرپرست وزارت خارجه طالبان در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در شهر "تونشی" گفت: به هیچ کشوری اجازه مداخله، اشغال یا استفاده از خاک خود علیه دیگران نمی‌دهیم.
به گزارش اسپوتنیک، امیرخان متقی وزیر خارجه دولت موقت طالبان روز (پنجشنبه 31 مارچ ) در نشستی با حضور وزرای خارجه و مقامات کشورهای همسایه افغانستان به همراه قطر و اندونزی در تونشی چین طی اظهاراتی گفت: ما نمی‌خواهیم شرایط سخت گذشته تکرار شود. ما می‌خواهیم افغانستان برای همه مردم افغانستان باشد و همه مردم افغانستان در کشور خود زندگی خوب و شادی داشته باشند و روابط خوبی را با همه کشورهای همسایه داشته باشیم. معتقدم روابط ما به سمت مثبتی پیش می‌رود.
وی افزود: می‌خواهیم افغانستان یک پل ارتباط باشد بین بخش مرکزی آسیا و جنوب آسیا به لحاظ اقتصادی تا بتوانیم آبادانی و رونق را برای کل منطقه به همراه داشته باشیم. سه میلیارد جمعیت اطراف افغانستان هستند و همه باید از هم سود ببرند و کشورهای منطقه با هم نزدیک شوند.
وزیر خارجه دولت موقت طالبان تصریح کرد: به کشوری اجازه نخواهیم داد در افغانستان مداخله کرده و افغانستان را اشغال و از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند.
امیرخان متقی همچنین افزود: نبرد ما در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی بسیار موثر است. در هفت ماه گذشته کاری که انجام دادیم آمریکا و 40 کشور دیگر نتوانستند این کار را انجام دهند. با بودجه بسیار کمتر از آمریکا و علیرغم همه مشکلات توانستیم داعش را مهار کنیم و نتوانسته حمله بزرگی را در چهار ماه گذشته انجام دهد و افراد جدیدی را جذب کند. البته تبلیغاتی برای داعش شده است. ما به حمایت دنیا نیاز داریم. آمریکا وقتی افغانستان را ترک می‌کرد تجهیزات برای تعقیب تبهکاران را نابود کرد و ما به کمک در این زمینه نیاز داریم. توانستیم جلوی فعالیت‌های تروریستی را بگیریم. 50 کشور در افغانستان حضور داشتند، ولی نتوانستند داعش را مهار کنند.
وزیر خارجه دولت موقت طالبان همچنین گفت: ما نیروهایی را فرستادیم تا نگرانی‌ها در مرز با تاجیکستان برطرف شود.
امیرخان متقی اضافه کرد: ما قدم‌های جدی برداشتیم که نگرانی کشورهای دیگر برطرف شود. پاکستان هم نگرانی‌هایی داشت. ما کارهایی انجام دادیم که در مناطق مرزی امنیت برقرار و با ایران اقدامات کلیدی را انجام دادیم. در زمینه اقتصاد و توسعه اقتصادی، ایران، ازبکستان و ترکمنستان درهای خود را به روی ما باز کردند و باعث شدند که اقتصاد افغانستان تحرک داشته باشد. در آینده اقدامات دیگری را خواهیم داشت، علیرغم منابع محدودی که داریم و توقع داریم به تقویت دولت افغانستان کمک کند. اگر دولت تضعیف شود به نفع هیچ کسی نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала