شورای امنیت سازمان ملل به طالبان: تمام دختران باید به مکتب بروند

© Sputnikشورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2022
عضو شوید
شماری از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در یک بیانیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند که اجازه دهند تا تمام دختران در افغانستان بتوانند به مکتب بروند.
به گزارش اسپوتنیک، 10 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک اعلامیه‌ مشترک از دولت طالبان خواسته‌‌اند که هرچه زودتر مکتب‌ها را به روی دختران افغان باز کنند.
این اعلامیه از طرف ناروی، آلبانیا، برازیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، بریتانیا، امریکا و امارات متحده عربی صادر شده است.
این کشورها گفته‌اند: "پیام ما روشن است: همه دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند."
کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل افزوده‌اند که هفته‌ی گذشته بیش از یک میلیون دختر در افغانستان آماده می‌شدند تا بالاخره بتوانند به مکتب بازگردند؛ اما امید آنها در آخرین لحظه ناامید شد، وقتی فهمیدند که حق تحصیل ندارند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد این تصمیم طالبان را ضد تعهدات آن گروه خوانده و گفته است که این موضوع را خود طالبان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌عنوان بخشی از تعامل جاری با جامعه بین‌المللی مطرح کرده بودند.
آن‌ها تأکید کرده‌اند که این یک عقب‌گرد عمیقاً نگران‌کننده است.
در بیانیه‌ی ده عضو شورای امنیت سازمان ملل آمده است که افغانستان در آستانه فروپاشی است و این کشور برای آینده‌ی امن و باثبات، نباید نیمی از جمعیت خود را از تحصیل محروم کند.
در این بیانیه‌، اعضای شورای امنیت تاکید کرده‌اند که طالبان مکاتب را برای همه باز و برای تمام کودکان و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کنند.
این کشورها تأکید کرده‌اند که افغانستان در آستانه فروپاشی است و برای داشتن آینده‌ امن و باثبات، به سادگی نمی‌تواند استعداد و پتانسیل را از دست بدهد و نیمی از جمعیت خود را از تحصیل محروم کند.
گفته شده است که با این بیانیه، اعضای شورای امنیت یک پیام واحد به طالبان می فرستند: "مکاتب را برای همه باز کنید. برای همه کودکان و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کنید."
در این اعلامیه همچنین آمده است که بیش از یک میلیون دختر در افغانستان در این هفته در خانه‌های‌شان گریه کردند و شورای امنیت نمی تواند آن‌ها را ناامید کند.
مسدود شدن مکتب‌ها به روی دختران افغانستان با واکنش‌های گسترده‌ی همراه شده است. یوناما یا دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان از این تصمیم طالبان و محدودیت بر دانش‌آموزان دختر ابراز تاسف کرده‌است.
این در حالی است که طالبان قبلا به جهان وعده‌ بازگشایی مکتب‌های دخترانه را تا صنف دوازدهم در سال نو داده و گفته بودند که دختران بالای صنف ششم دوباره به مکتب خواهند رفت؛ اما پس از سال نو در حالی که صدها هزاران دختر به مکتب رفته بودند بار دیگر اعلام کردند که پیش شرط بازگشایی مکاتب، رعایت "حجاب اسلامی" است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала