علاقه‌مندی روسیه به اجرای پروژه تاپی؛ کارشناس: احتمال مذاکره قوی است

© AFP 2023 / Noah Seelamافغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است
افغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل شرق آسیا می‌گوید که احتمال مذاکره بر سر پروژه گازرسانی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به تاپی با ورود شرکت‌های روسی از هرزمان دیگر محتمل‌تر است.
پیشتر الکساندر بلوخین، سفیر روسیه در ترکمنستان گفته بود که شرکت‌های روسی علاقه‌مند برای مشارکت در اجرای پروژه تاپی هستند و فرصت‌های برای انجام این کار دارند. به گفته وی، روسیه از هر فرصتی برای تامین لوله (گاز)، کمپرسور و سایر اجزای این پروژه برخوردار است.
در مورد این که احتمال مذاکره درباره تاپی در آینده نزدیک وجود دارد، پیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد مسائل شرق آسیا، شبه قاره هند و کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان به اسپوتنیک گفت:
"احتمال مذاکره بر سر تاپی با ورود شرکت‌های روسی از هرزمان دیگری محتمل‌تر است چرا که طالبان با امریکا و غرب اختلافات بنیادی و اصولی دارند و شرکت‌های غربی در شرایط کنونی تمایلی به سرمایه گذاری در تاپی ندارند به دو علت. اول این که پروژه تاپی در نهایت به‌طرف چین رقیب امریکا خواهد رفت و غرب مایل به دادن چنین امتیازی به چین نیست. دوم این که بانک توسعه اسلامی تمایلش به سرمایه گذاری در تاپی را از دست داده است".
پیرمحمد ملازهی، استاد ارشد و کارشناس مسائل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پیرمحمد ملازهی
کارشناس مسائل شرق آسیا
آقای ملازهی گفت که بنابراین شرایط برای ورود شرکت‌های روسی کاملا مهیا است و به احتمال زیاد از این فرصت استفاده خواهند کرد لذا احتمال مذاکره قوی است.
روسیه چه پیشنهاد جدیدی را می‌تواند در چارچوب این پروژه (تاپی) ارائه دهد، کارشناس مسائل شرق آسیا افزود:
"روسیه تنها اهداف اقتصادی در افغانستان ندارد. افغانستان بخشی از بازی بزرگ جدید شرق و غرب قدرت در حال بروز و جایگزینی نظم دوران جنگ سرد است. از این رو روسیه می‌تواند پیشنهادات سخاوتمندانه‌تری از غرب به طالبان بدهد و صرفاً به منافع مالی توجه نکند. اعطای وام بلند مدت برای عملیاتی کردن تاپی و شراکت و تامین هزینه احداث آن از جمله پیشنهادات می‌تواند باشد".
پیرمحمد ملازهی، استاد ارشد و کارشناس مسائل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پیرمحمد ملازهی
کارشناس مسائل شرق آسیا
در مورد این که آیا اجرای پروژه تاپی به ثبات سیاسی و اقتصادی افغانستان کمک خواهد کرد، آقای ملازهی گفت که قطعاً تاپی به ثبات سیاسی و اقتصادی طالبان به دو دلیل مشخص کمک موثری خواهد کرد:

"اول اینکه پیش‌بینی می‌شود افغانستان در مرحله اول سالی تا 160 میلیون دالر حق ترانزیت دریافت کند و در سال های بعد افزایش بیابد. دوم- اجرایی شدن تاپی نشانه‌ای از پذیرش طالبان و باعث اعتبار و اطمینان از آینده قدرت طالب می‌شود. بنابراین باعث تقویت سیاسی و اقتصادی دولت طالب خواهد شد".

پروژه گازرسانی تاپی حدود یک هزار و 800 کیلومتر طول دارد که 759 کیلومتر آن از افغانستان می‌گذرد. ولایات هرات، فراه، هلمند و کندهار در مسیر عبور خط لوله گاز ترکمنستان به کشورهای هند و پاکستان قرار دارند.
پروژه‌های بزرگ انتقال انرژی و خط آهن از آسیای میانه تا هند از مسیر افغانستان در فبروری سال 2018، با حضور رهبران ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند آغاز شده بود.
طبق برخی گزارش‌ها، این احتمال وجود دارد که اجرای پروژه‌ تاپی در افغانستان در ماه سپتامبر سال جاری شروع شود.
طالبان به مقامات ترکمنستان وعده داده است که امنیت پروژه‌های اقتصادی را تامین می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала