تشخیص زودهنگام سرطان به کمک کرم‌ها

© Fotolia / Photographee.euЖенщина, страдающая раком, в присутствии родственника
Женщина, страдающая раком, в присутствии родственника - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2022
عضو شوید
تیمی از محققان یک دستگاه مبتنی بر کرم های لوله‌ی "گرد" را با قابلیت تشخیص سلول های سرطانی ساخته اند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Phys.org محققان انجمن شیمی آمریکا (ACS ) از دستگاهی رونمایی کردند که با استفاده از کرم گرد با قابلیت تشخیص سلول های سرطانی ساخته شده است.
مطالعات قبلی توانایی برخی از سگ‌ها را در تشخیص انواع سرطان در نمونه‌های خون و ادرار انسان با استفاده از حس بویایی مستند کرده است. دانشمندان در مطالعه جدید همین توانایی را در سایر موجودات زنده نشان داده اند. یکی از آن‌ها، کرمی کوچک است که می‌تواند بوی سلول‌های سرطانی را شناسایی کند و دانشمندان را به یافتن روشی نوین برای تشخیص زودهنگام سرطان امیدوار کرده است.
کرم های گرد کوچک به طول یک میلی متر با نام علمی الگانس C. elegans یکی از گونه‌های کرم‌ (گِرد) به شمار می‌رود که تاکنون مطالعات بسیاری روی آن انجام شده است. اخیراً مشخص شده که این کرم کوچک به بوی ساطع شده از سلول‌های سرطانی را جذب می‌شود.
متخصصان این مهارت را در هنگام ایجاد یک دستگاه جدید که قادر به تشخیص غیرتهاجمی سرطان در مراحل اولیه است، استفاده کردند. با استفاده از سیستم حاوی تراشه، می‌توان از این کرم به عنوان روشی نوین در جهت تشخیص زود هنگام سرطان ریه بهره گرفت.
اگرچه ممکن است در نگاه اول ایده استفاده از کرم‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی مثل سرطان چندان خوشایند به نظر نرسد؛ اما ثابت شده که این سیستم می‌تواند تا حدود 70 درصد کارایی در تشخیص سلول‌های سرطانی ریه از خود نشان دهد.
دانشمندان برای اثبات توانایی کرم الگانس در شناسایی سلول‌های سرطانی، از قطعه‌ای با جنس "الاستومر سیلیکون" استفاده کرده‌اند که در وسط آن حفره‌ای منتهی به دو حفره (سوراخ) دیگر در کناره‌ها قرار گرفته است.
کرم‌های کوچک در حفره وسطی قرار می‌گیرند و سپس هرکدام از سلول‌های سالم ریه همراه با سلول‌های سرطانی ریه به صورت جداگانه در سوراخ کناری قرار داده می‌شوند. پس از حدود یک ساعت، کرم‌ها شروع به حرکت به سوی سلول‌های سرطانی می‌کنند.
بر اساس داده های به دست آمده، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که توسعه آنها در حدود 70 درصد موارد سرطان شناسی را تشخیص می دهد.
برخلاف سگ‌ها، می‌توان کرم‌های مورد اشاره را به آسانی در آزمایشگاه پرورش داد و برای امور تشخیصی نگهداری نمود.
دانشمندان معتقدند که با استفاده از کرم‌هایی که در گذشته با سلول‌های سرطانی برخورد داشته‌اند، می‌توان دقت این آزمایش را برای تشخیص سرطان بالا برد. همچنین ممکن است بتوان همین کار را با نمونه‌های دیگری مثل هوای بازدمی، ادرار و بزاق افراد مشکوک به انواع دیگر سرطان هم انجام داد.
تشخیص زود هنگام سرطان می‌تواند شانس بهبودی بیماران را به طرز چشمگیری افزایش دهد؛ درحالی که کاهش شدیدی در هزینه‌های درمان هم در پی دارد. به این دلیل بسیاری از محققین به دنبال روش‌هایی موثر، سریع، مقرون به صرفه و غیر تهاجمی در همین راستا می‌گردند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала