عمران خان: پاکستان دیکته نویسی امریکا و اروپا نمی پذیرد

© Photo / IK / IKعمران خان
عمران خان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2022
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان گفت، که ما تسلیم دیکته نویسی غربی‌ها نشده و سیاست خارجی خود را مطابق با منافع ملت خود تدوین و از آن پیروی می‌کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، عمران‌خان نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه در جریان سخنرانی اش در اجتماع مردمی در منطقه "مالاکند" در شمال غرب پاکستان زیاده خواهی غرب از جمله امریکا را به سخره گرفت و اعلام کرد: پاکستان در قبال پیوستن به امریکا در افغانستان متحمل ۸۰ هزار قربانی و بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر خسارت شد.
وی با یادآوری ماجرای نامه مشترک سفرای اروپایی مقیم اسلام‌آباد به وزارت خارجه پاکستان و مطالبه از این کشور برای موضع گیری علیه روسیه، گفت: سفیران کشورهای غربی با این اقدام، هنجارهای دیپلماتیک و مقررات تشریقات را زیر پا گذاشتند و هرگز حق تاثیر گذاری بر سیاست خارجه ما را ندارند.
عمران خان نخست وزیر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2022
مخالفان عمران خان خواستار کناره گیری او شدند
نخست وزیر پاکستان خطاب به اروپا و امریکا گفت: ما برده شما نیستیم و سیاست ملی و خارجی پاکستان تنها مطابق آرمان‌های مردم این کشور و در راستای منافع ما خواهد بود.
عمران خان تاکید کرد، که جواب ما به هرگونه مشارکت با آمریکا "قطعا نه" خواهد بود، این موضع پاکستان به ایالات متحده شده و روشن است که ما نه برای جنگ بلکه برای صلح با آنان شریک خواهیم بود.
نخست وزیر پاکستان کم کاری غرب برای جلوگیری از توهین به مقدسات مسلمانان و ترویج اسلام ستیزی را به شدت سرزنش کرد و اظهار داشت: با مقرر شدن روز ۱۵ مارچ به عنوان روز جهانی مقابله با اسلام ستیزی، راه ما برای دفاع از اصول اسلام و مقدسات هموار شده است.
انتقاد صریح عمران‌خان از سیاست‌های تبعیض آمیز اروپا و آمریکا درحالی انجام می‌شود که کاخ سفید مدعی شده است که واشنگتن تمایل به ترمیم روابط با اسلام‌آباد دارد.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با ابراز بی‌اطلاعی از هرگونه برنامه برای تماس تلفنی میان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و عمران‌خان نخست وزیر پاکستان، گفت که تعاملات میان دو کشور از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه خواهد داشت.
نخست وزیر پاکستان از مخالفان سرسخت یورش آمریکا به افغانستان و استفاده از راهکارهای نظامی برای حل بحران‌ها است و در همین راستا وی ماه گذشته با انجام سفر رسمی به روسیه ضمن نگرانی از تحولات اوکراین بر لزوم استفاده از دیپلماسی و اجتناب از درگیری برای حل و فصل تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف تاکید کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала