سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان: کارگزار همه ای بدبختی‌ ۴۳ ساله‌ای افغانستان دانشگاه کابل است

© Photo / moheafعبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات طالبان
عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2022
عضو شوید
سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت گروه طالبان در نشستی در دانشگاه کابل دانشگاه کابل را کارگزار همه ای بدبختی ۴۳ ساله‌ای افغانستان خواند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در نشستی در دانشگاه کابل در دیدار با شماری از استادان این دانشگاه گفته که تمام بدبختی‌های ۴۳ ساله‌ای افغانستان از همین دانش‌گاه کابل برخاسته است.
شماری از کارمندان و استادان دانشگاه کابل که در این نشست حضور داشتند صحبت‌های او را با آماج شریک ساخته‌اند.
حقانی در این نشست گفته است که عامل همه‌ی فساد و بدبختی ۴۳ ساله‌ای افغانستان، استادان دانش‌گاه کابل می‌باشد و استادان این دانش‌گاه ترویج کننده‌‌ی فرهنگ غربی و کفری اند.
رئیس جدید دانشگاه کابل رسماً به کارش آغاز کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2021
رئیس جدید دانشگاه کابل رسماً به کارش آغاز کرد
به گفته‌ی او استادان به سویه‌ای ماستری و دکترا در مقابل عالمان دین و "مجاهدین" هیچ است.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در این نشست خاطرنشان کرده که اگر استادی کاری خلاف میل "امارت اسلامی" و خلاف شریعت اسلامی انجام دهد، شب بالایش صبح نمی‌شود، در ظرف دو ساعت گم می‌شود.
او اضافه کرده است: "تک‌تک از استادان دانش‌گاه کابل زیر تعقیب استخبارات و وزارت امر به‌معروف قرار دارند، از هر عمل آن‌ها آگاه و در مورد دیدگاه و عقاید فرد فرد شان معلومات به‌دست می‌آورند، این استادان به جز ترویج فحشا و فرهنگ غربی، دیگر کدام کاری ندارند".
او گفته است، که باید همه استادان با سیرت، صورت و ظاهر اسلامی و فرهنگی کشور ما، داخل دانشگاه شوند.
او هم‌چنین تأکید کرده: "هرکسی که مخالف گفته‌های امارت اسلامی است یک لحظه برایش مجال داده نمی‌شود به جایش عالم جید و عالم دین خود را مقرر می‌کنیم".
حقانی در قسمتی از گفته‌هایش در مورد نصف شدن معاش‌های استادان دانشگاه گفته: "استادان دست از امتیازطلبی بردارند، این امتیازطلبی در بدل کدام خدمت به دین می‌خواهند. مجاهدین در این مدت بیست‌سال خود را توته‌توته و پارچه‌پارچه کردند، استادان چی دست‌آورد دارند و چی کردند که باید امتیاز بهتری داشته باشند. بیست‌‌سال خوب خوردند، هر چیز که از غرب آمد خوردند. حال وقت امتیاز مجاهدین است".
حقانی تصریح کرده است، که در مدت بیست‌سال استادان افکار و عقاید غربی‌ها را در ذهن و مغز دانش‌آموزان جا داده‌اند و باید دانش‌گاه کابل از این وضعیت بیرون شود و در تربیه‌ی سالم دانش‌جویان توجه جدی صورت گیرد. به گفته‌ی او این در حالی امکان‌پذیر است که در قدم اول استادان خود را اصلاح کنند و عقاید خویش را تغییر دهند.
سرپرست وزارت تحصیلات طالبان افزوده است که استادان تحصیل کردند ماستر و دکُتر شدند اما از لحاظ فکری و عقیدتی تغییر نکرده‌اند، تا زمانی که عقیده‌ی اسلامی خود را رشد ندهند، خدمت‌گزار واقعی به دین و کشور بوده نمی‌توانند.
او در مورد نصاب آموزشی گفته: "تغییر نصاب تحصیلی دانش‌گاه‌ها امر حتمی است. نصاب تحصیلی ما باید با معیارها و ارزش‌های اسلامی برابر شده و در عین حال با جهان رقابت کنیم".
حقانی هم‌چنین افزوده است: "استادان بعد از این به هویت افغانی و اسلامی خود فکر کنند و بالای غرب ناز نکنند، و در هر کار از غرب پیروی نکنند."
نام‌برده بار دیگر به حجاب اسلامی تأکید کرده، افزوده: "در نظام امارت اسلامی، در قدم نخست رعایت حجاب اسلامی بعد تحصیل مطرح است، در صورت نیاز شاید به پوشانیدن صورت نیز اقدام شود، برای امارت اسلامی مهم نیست که جهان چی می‌گوید و ما را به‌رسمیت نمی‌شناسد. استادان مکلف استند تا هر روز قبل از درس در رابطه به مسائل عقیدتی و اسلامی و حجاب با دانش‌جویان صحبت کنند، اگر دانش‌جویان دختر را به مراعات‌کردن حجاب اسلامی تشویق و توصیه نمی‌کنند، این سه هفته گشایش دانش‌گاه‌ها امتحانی و آزمایشی بوده، در شروع سال جدید دوباره دروازه‌ی دانش‌گاه‌ها به‌روی دانش‌جویان و استادان مسدود می‌شود."
او گفته است که طالبان نمی‌خواهد بعد از این خیرات‌خور غرب باشد، بیست‌سال خیرات‌خوری کفایت می‌کند بعد از این باید متکی به نظام اقتصادی خویش باشیم.
گفته‌های سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که سه هفته از آغاز درس‌های دانش‌جویان دانش‌گاه کابل می‌گذرد. با این حساب با شروع مجدد درس‌ها طالبان محدویت‌‌های را به دانش‌آموزان وضع کرده‌اند‌.
او به استادان این دانش‌گاه سه روز مهلت داده است تا در مورد سخنان‌‌اش فکر کنند و در زمینه تصمیم شان را بگیرند.
با این حال گفته می‌شود که این کار او مقدمه‌یی برای طرح پلان جدید برای خانم‌ها و یا بستن دوباره‌ی دانش‌گاه‌ها برای دانش‌جویان و استادان اناث بوده و هم‌چنان، بهانه‌یی برای منفک‌کردن استادان و خالی کردن بست‌ها برای افراد خودشان.
‏عبدالباقی حقانی باری گفته بود که از دانش‌آموزان مکتب‌هایی که در جریان این ۲۰ سال فارغ شده‌اند، هیچ انتظاری نمی‌توان داشت.
حقانی افزوده بود: "ما باید برای مکتب‌ها معلمانی تربیه کنیم که نسل آینده را با ارزش‌های تربیه کنند که به‌درد ما بخورد و از آن‌ها بتوانیم انتظاری داشته باشیم."
پیش از این رهبری دانشگاه تخار به دانشجویان این دانشگاه گفته بود از صحبت در مورد چالش‌ها با رسانه‌ها جدأ خودداری کنند در غیر آن با استخبارات روبه‌رو می‌شوند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала