پخش مستقیم از بزرگداشت بیست و هفتمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو

© M. Bezhanپخش مستقیم از بزرگداشت بیست و هفتمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو
پخش مستقیم از بزرگداشت بیست و هفتمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2022
عضو شوید
آیین بزرگداشت از بیست و هفتمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری؛ رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در مسکو پایتخت روسیه در حال برگزاری است.
به گزارش اسپوتنیک، در این مراسم، مهمانانی از روسیه، ایران، آذربایجان، مقام های سفارت افغانستان در مسکو، نمایندگان انجمن ها، اتحادیه ها، فرهنگیان، دانشجویان، بازرگانان، و شماری از افغانستانی های مقیم روسیه حضور دارند.
در این محفل قرار است پس از قرائت آیه های از قرآن کریم، سخنرانی و مقاله ها و شعرهای در یادبود شهید عبدالعلی مزاری به زبان روسی و فارسی از سوی بانو انجنیر راضیه احمدی، بکتاش سعیدی نمایند دانشگاه دوستی ملل روسیه، دکلمه شعر فارسی از سوی بانو شیرین ناصری، عباس قریشی نماینده اتحادیه همبستگی افغانستانی ها، دکلمه شعر روسی از سوی بانو لودمیلا، مقاله روسی از سوی حمید محمدی، سخنرانی بانو شبنم ثبات، سخنرانی استاد بشیر علی شفق به خوانش گرفته شود.
شهید وحدت ملی
حکومت پیشین افغانستان در سال 1394 رسما لقب "شهید وحدت ملی" را به عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی داد. دولت پیشین گفته بود، که بر پایه تقاضای مردم و پیشنهاد شخصیت‌ های ملی کشور و به منظور ارج‌ گذاری به خدمات ارزشمند استاد شهید عبدالعلی مزاری در راستای تحقق اهداف جهاد و مقاومت مردم افغانستان، دفاع از ارزش‌های اسلامی، تحکیم وحدت ملی و حاکمیت ملی و تامین عدالت اجتماعی این لقب را به او اعطا کرده است.
شهید وحدت ملی کی بود؟
شهید عبدالعلی مزاری متولد 5 جوزا 1326 در منطقه چهارکنت ولایت بلخ، در کودکی ضمن درس کار می کرد. سپس او در مدرسه دینی "چهارمحله" درس خواند و طلبه ای برجسته شد. این روحانی در 1347 به وظیفه دوساله سربازی به شهر گردیز رفت و در همان جا مقدمات فقه حنفی را از مولوی فراهی همکارش آموخت. او در سال 1350 برای ادامه تحصیلات به ایران و عراق رفت.
از بیست و سومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری در مسکو گرامی داشت به عمل آمد + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2018
از بیست و سومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری در مسکو گرامی داشت به عمل آمد + ویدیو
عبدالعلی مزاری در سال 1357 به کشور بازگشت و مبارزات سیاسی خود را آغاز کرد.
تشکیل حزب وحدت اسلامی در 25 سرطان 1368 و قرار گرفتن مزاری در رهبری آن، او را در موقعیت متفاوتی قرار داد. این موقعیت به او فرصت داد که آرامش و همبستگی را در هزاره‌جات باز آورد. او از نوعی راهبرد ملی‌گرایی در بین هزاره‌ها حمایت کرد که جوانان و افراد سرخورده از تفرقه خونین سال‌های 68-1358 را راضی می‌کرد.
پیشینه ای بزرگداشت از سالیاد شهیدان در مسکو
افغانستانی های مقیم روسیه در 18 سال پسین، هر سال با تشکیل یک ستاد مردمی اقدام به برپایی مراسم بزرگداشت از شهیدان می کنند.
بیشتر این مراسم ها در مسکو پایتخت روسیه برگزار می شوند، اما با آن هم افغانستانی های مقیم دیگر شهرهای روسیه برای حضور در این مراسم ها به مسکو سفر می کنند.
افغانستانی های مقیم روسیه بدون درنظر داشت مسائل قومی، زبانی و نژادی در هر یک از مراسم های بزرگداشت از شهیدان شرکت می کنند و به بیان آنچه باور دارند می پردازند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала