تحریم های یک‌جانبه/ آیا آمریکا جنگ "هیبریدی" علیه روسیه به راه انداخته است؟

© Fotolia / AlexkichНадпись "санкции", сложенная из кубиков между флагами США и России
Надпись санкции, сложенная из кубиков между флагами США и России - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2022
عضو شوید
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رسانه های معتبر روسیه را به "کمپین بزرگ انتشار اطلاعات نادرست در مورد اوکراین" متهم کرد.
فیسبوک و اینستاگرام دسترسی به صفحات رسانه های معتبر روسیه از جمله راشاتودی و اسپوتنیک را در سرتاسر کشورهای اتحادیه اروپا و اوکراین محدود کرده است.
در همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رسانه های معتبر روسیه را به "کمپین بزرگ انتشار اطلاعات نادرست در مورد اوکراین" متهم کرد.
سخنگوی "تیک‌تاک" نیز در صحبت با "نشنل پابلیک رادیو" گفته است که این شرکت پس از اعلام ممنوعیت اسپوتنیک و راشاتودی توسط مقامات اروپایی شروع به مسدود کردن صفحات دو خبرگزاری دولتی روسیه در اتحادیه اروپا کرد.
این اقدامت نشان می‌دهد که آمریکا و متحدان اروپایی آن به "جنگ هیبریدی" با روسیه پرداخته اند.
Павильон информационного агентства Sputnik перед открытием Петербургского международного экономического форума 2015 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2022
اینستاگرام دسترسی به حساب های اسپوتنیک در کشورهای اتحادیه اروپا را محدود کرد
حالا با توجه به اتفاقات اخیر در اوکراین و جریاناتی که کشور آمریکا در این محور ایجاد کرده است، باید به این سوال پاسخ داد که آیا وضعیت امروز نشانه‌هایی از ورود به دوران دشواری از نبرد امنیتی و جنگ شناختی "هیبریدی" است، یا خیر؟
غوث جانباز، آگاه مسایل سیاسی افغانستان به اسپوتنیک می‌گوید که اوکراین و ایالات متحده آمریکا و کشور های غربی شاید به این مقوله معتقد هستند که "در جنگ، استفاده از هر وسیله‌ و ابزاری مجاز است"، اگرچه این مقوله یک بحث و تعریف علمی و حقوقی ندارد. کارشناس و می‌افزاید:
"جنگ تبلیغاتی یکی از ابزار بسیار اساسی و مهم درهر درگیری گرم است، بنابراین غرب به منظور تحمیل سیاست‌های خود از همه ابزار، از جمله شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر برای اهدافی که در برابر خود قرار داده اند، برضد روسیه با دست درازی تمام کار می‌گیرد. اگر ازاین وسیله ها استفاده غیرمعقول، و نامشروع شود، ذهنی گرایی صورت بگیرد، به جای اخبار مستند و واقعی به نشر خبرهای جعلی پرداخته شود، اذهان عامه به سمت دیگری منحرف خواهد شد و آمریکا و متحدان آن اکنون از همین روش دربرابر روسیه استفاده می‌کنند".
کارشناس به ویژه در مورد مسدود ساختن سایت های اسپوتنیک و راشاتودی از سوی کشورهای غرب می‌گوید، این رسانه ها از جمله رسانه های معتبر روسیه است و غرب معقول می‌داند که این رسانه ها را مسدود کند، به ویژه اکنون که ما شاهد آغاز درگیری جنگ سرد هستیم و می‌افزاید:
"اکنون با آغاز درگیری جنگ سرد از سوی غرب، کشور های غربی شامل اتحادیه اروپا در تلاش محدود ساختن فعالیت جانب مقابل شده اند و طوری که مشخص است اطلاعاتی که این رسانه های معتبر روسیه منتشر می‌کند به مزاق آنها برابر نیست. لذا سعی در مسدود سازی و یا اقلا محدود ساختن این رسانه ها دارند تا اطلاعات درست کمتر منتشر شود. این اقدام غرب را به سادگی می‌توان نقض آزادی بیان و نقض حقوق بشر در جهت دریافت اطلاعات و اخبار متنوع، نه "یک‌جانبه" تلقی کرد."
آقای جانباز درادامه افزود: در هردرگیری اخبار و اطلاعات باید متنوع، واقعی، براساس شواهد و اسناد بوده و دسترسی به اطلاعات باید فراهم باشد.
"متاسفانه ایالات متحده آمریکا کشوری است که دائم خواست خود را بر سایر کشورها و متحدان خود تحمیل نموده و خودش تصمیم می‌گیرد که چه نوع اخبار و اطلاعات را به گوش جهانیان برساند و از انتشار کدام خبر ها جلوگیری کند."
گفتنی است جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی، به شیوه نبردی گفته می‌شود که در آن تمام ابزارها و روش‌های ترکیبی نظامی نوین جایگزین نبرد‌های سنتی می‌شود. نیروی هیبریدی در این نبردها توانایی فوق العاده‌ای بر اثر گذاری در جامعه دارند، ابن نبرد به زبان ساده‌تر جنگ روانی محسوب می‌شود، و در برخی موارد جنگ هیبریدی با عنوان جنگی ترکیبی یاد می‌شود.
عملیاتی که ترکیبی از جنگ سرد و نرم با سلاح موشک و رسانه است. از جمله ویژگی‌های جنگ هیبریدی، ابهام و پیچیدگی آن است، بدین صورت که برخی از کارشناسان نظامی و امنیتی آن را شیوه جدیدی از رویارویی با دشمن می‌دانند و آن را انقلابی جدید در طراحی جنگ‌های نظامی تلقی کرده‌اند
گفتنی است، معاون دپارتمنت اطلاعات و انتشارات وزارت خارجه روسیه در واکنش به محدود سازی رسانه های روسیه از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا گفت:‌" به طور جداگانه باید به رفتار غیر قابل پذیرش خارجی ها و از جمله آمریکایی ها یعنی غول های آی تی مانند گوگل و متا توجه کنیم. در شبکه های اجتماعی آنها به صورت آشکار فعالیت های تبلیغاتی خصمانه صورت می گیرد، منابع اطلاعاتی روسیه را بلوکه کرده و محدودیت های گسترده دسترسی به رسانه های میهنی وجود دارد."
به گفته ی وی سرویس های غربی نه تنها فضایی برای گسترش اطلاعات دروغ بلکه شرکت کننده غیر مستقیم چنین فعالیت هایی هستند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала