فرضیه جدید: زمین موجود زنده است

© Photo / Roskosmos / Anton ShkaplerovБерег Туниса, Сицилия и островное государство Мальта снятые с борта МКС космонавтом Роскосмоса Антоном Шкаплеровым
Берег Туниса, Сицилия и островное государство Мальта снятые с борта МКС космонавтом Роскосмоса Антоном Шкаплеровым - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2022
عضو شوید
دانشندان فرضیه‌ای را مطرح کرده اند که براساس آن زمین می‌تواند یک موجود زنده هوشمند دانسته شود.
به گزارش اسپوتنیک، سیاره زمین ممکن است موجودی هوشمند باشد - چنین فرضیه ای توسط اخترفیزیکدانان دانشگاه روچستر (نیویورک، ایالات متحده آمریکا) ارائه شده است. آنها در سیاره ما شواهدی را پیدا کردند که نشان می دهد زمین دارای ویژگی های شخصیتی مشابه موجودات زنده است.
دانشمندان فرضیه موسوم به گایا را مبنای کار خود قرار دادند که در سال 1970 توسط جیمز لاولاک اقلیم شناس بریتانیایی و لین مارگولیس میکروبیولوژیست آمریکایی مطرح شد. او معتقد بود که همه موجودات زنده سیاره ما، با هم به زمین جان می بخشند.
ریشه نام گذاری گیا باز می گردد به دوران یونان باستان که”خدای مادر زمین” در اساطیری یونانیان گیا نام داشت. مهم ترین نتیجه ای که می شد از این نظریه گرفت این است که زمین مانند هر ارگان زنده ای اگر آسیب های شدید ببیند، ممکن است بمیرد.
از دید این نظریه، انسانها مغز و شعور این موجود زنده بزرگ هستند. به گفته اخترفیزیکدانان دانشگاه روچستر، این ابر ارگانیسم "سیاره ای" هوش نیز دارد. در عین حال، تمدن بشری مدرن یک تکنوکره نابالغ است که هنوز نمی تواند به طور هماهنگ با سیاره تعامل داشته باشد.
انسان ها سیستم ها و فناوری هایی ایجاد کرده اند که با انرژی سوخت فسیلی کار می کنند. با این حال، عامل انسان زایی به دریاها و جو زمین آسیب می رساند و همچنین منجر به انقراض گونه ها می شود.
در عین حال، بیوسفر این سیاره، میلیاردها سال پیش، راهی برای حمایت از حیات را به تنهایی، بدون دخالت انسان ایجاد کرد که اساس آن مکانیسم های کامل برای حرکت نیتروژن و انتقال کربن است. به گفته دانشمندان، مردم باید درک کنند که چگونه به تکنوکره خود همان خواص منحصر به فرد را بدهند.
امروزه تاثیرات ناگوار انسان بر سیاره زمین به حدی رسیده که اگر زمین را یک موجود زنده بدانیم، انسان نقش سلول های سرطانی را در بدن این موجود زنده بازی می کند. مثلاً انسان ها با انتشار گازهای گلخانه ای، میزان تابش اشعه خورشید را تغییر داده اند و باعث افزایش دمای جهانی و تشدید طوفان ها و افزایش سطح آب دریا ها شده اند. این روزها رابطه به هم پیوسته بین گرم شدن زمین و آلودگی محیط زیست و تاثیرش بر وضعیت سلامت زندگی بشر و سایر موجودات، باعث شده بیش از همیشه نظریه گیا مورد توجه و بررسی دانشمندان قرار بگیرد.
به گفته کارشناسان، اکنون مهم است که بفهمیم هوش سیاره ای چیست و چه اهمیتی برای جهان دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала