ارزیابی امکان بازگرداندن سلاح ‌های هسته‌ای به اوکراین

© REUTERS / Gleb Garanich Президент Украины Владимир Зеленский в Киеве, Украина
Президент Украины Владимир Зеленский в Киеве, Украина - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2022
عضو شوید
"پیتر کوزنیک"، استاد دانشکده تاریخ دانشگاه واشنگتن و رئیس موسسه مطالعات هسته‌ای امکان بازگرداندن سلاح‌های هسته‌ای به اوکراین را ارزیابی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، کوزنیک گفت: اگر اوکراین از تفاهم‌نامه بوداپست خارج شود و تصمیم به بازپس‌گیری سلاح‌ هسته‌ای بگیرد، هیچ کشوری عضو ناتو از آن حمایت نخواهد کرد.
این مورخ امریکایی سخنرای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ را تحلیل کرد، که در آن رهبر اوکراین احتمال خروج این کشور از تفاهم‌نامه بوداپست را پذیرفت. کوزنیک سخنان زلنسکی را "بینهایت مأیوس کننده" خواند.
این کارشناس حدس زد که روسیه به اوکراین اجازه نخواهد داد تا سلاح‌های هسته‌ای خود را بازگرداند. او این تلاش را "یک اقدام کاملاً ناامیدکننده" و "دیوانگی" نامید.
وی افزود: این واقعیت که 9 کشور در جهان دارای سلاح‌ هسته‌ای هستند، دیوانگی است. با توجه به بی ثباتی اوکراین، این باعث می‌شود که جهان از امروز هم خطرناک‌تر شود. تصور نمی‌کنم که هیچ عضو از ناتو از این حمایت کند.
رئیس موسسه مطالعات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد که "افراد عاقل" زلنسکی را از این ایده منصرف کنند. به باور وی، رهبر اوکراین از این واقعیت ناراحت است که ناتو تحریم های پیشگیرانه علیه روسیه اعمال نمی‌کند و همچنان سلاح‌های بیشتری در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که قصد دارد رایزنی ها را در چارچوب تفاهم‌نامه بوداپست آغاز کند. اگر اجلاس سران کشورهای شرکت کننده در توافق برگزار نشود یا تضمین‌های امنیتی برای کشور ارائه نشود، کی‌یف سند را باطل می شناسد.
Президент Украины Владимир Зеленский на пресс-конференции по итогам встречи в Нормандском формате в Елисейском дворце - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2022
زلنسکی: اوکراین درباره امتناع از تسلیحات اتمی تجدید نظر خواهد کرد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала