ثبت بزرگترین شراره خورشیدی در تاریخ + عکس

CC0 / Pixabay/ Rodion Zhuravlev / Парад планет
Парад планет - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2022
عضو شوید
گزارش آژانس فضایی اروپا، تصویر خیره کننده، یک فوران برجستگی خورشیدی را نشان داد که میلیون‌ها کیلومتر در فضا گسترش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک، کاوشگر "مدارگرد خورشیدی" متعلق به ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) بزرگترین فوران برجستگی خورشیدی که تا به امروز مشاهده شده را ثبت کرد.
"مدارگرد خورشیدی"(Solar Orbiter) یک ماهواره برنامه‌ریزی شده برای رصد خورشید است که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده است. این ماهواره در ماه فبروری 2020 از مرکز فضایی "کندی" با موشک "اطلس 5 " در مدار خورشید قرار گرفت که وظیفه آن اندازه‌گیری‌های دقیق از هورسپهر(هلیوسفر) داخلی خورشید و بادهای خورشیدی تازه ایجاد شده به همراه انجام مشاهدات دقیقی از مناطق قطبی خورشید در پاسخ به این سؤال خورشید چگونه هلیوسفر خود را ایجاد و کنترل می‌کند، است.
گزارش آژانس فضایی اروپا، این تصویر خیره کننده، یک فوران برجستگی خورشیدی را نشان می‌دهد که میلیون‌ها کیلومتر در فضا گسترش یافته است.
به گفته آژانس فضایی اروپا، این فوران آن‌قدر قوی بود که حتی ماموریت مشترک آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ژاپن موسوم به فضاپیمای "بپی‌کلمبو" که در حال حاضر به دور سیاره عطارد در حال چرخش است، افزایش شگرفی را در خوانش الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین توسط مانیتور تشعشع خود تشخیص داد.
این برجستگی خورشیدی که به تازگی مشاهده شده در تاریخ 15 فبروری رخ داده و از جهت زمین فاصله گرفته است.
عکسی آن توسط "تصویرگر خورشیدی کامل"(FSI) متعلق به ابزار "تصویرگر فرابنفش شدید"(EUI) روی "مدارگرد خورشیدی" گرفته شده است. "تصویرگر خورشیدی کامل" به گونه‌ای طراحی شده است که همواره تمام دیسک خورشیدی را نظارت و ثبت کند.
آژانس فضایی اروپا در گزارش خود توضیح داد که این برجستگی مشاهده شده توسط "مدارگرد خورشیدی" بزرگترین رویداد در نوع خود است که در یک میدان دید دیسک خورشیدی ثبت شده است و برای اولین بار فرصت‌های جدیدی را برای مشاهده چگونگی اتصال رویدادهایی مانند این به دیسک خورشیدی به وجود می‌آورد.
کاوشگر خورشیدی پارکر" ناسا، اولین فضاپیمای ساخته شده توسط انسان است که تا به حال به خورشید بسیار نزدیک شده و اصطلاحا خورشید را لمس کرده است و چندی پیش موفق به مشاهده پرتاب جرم تاجی شد.
هفته آینده، هر دو "کاوشگر خورشیدی پارکر" و "مدارگرد خورشیدی" دوربین‌های خود را به طور همزمان روی خورشید نشانه خواهند رفت تا مشاهدات مشترک و اختصاصی از این رویداد داشته باشند.
همانطور که آژانس فضایی اروپا اعلام کرد، این فوران خورشیدی هیچ آسیبی به زمین وارد نکرد. با این حال، این آژانس توضیح می‌دهد که این رویداد، یک یادآوری مهم از ماهیت غیرقابل پیش‌بینی خورشید و اهمیت درک و نظارت بر رفتار آن است.
همانطور که اخیراً در گزارش مجله "فوربس" توضیح داده شد، ممکن است ما برای یک "آخرالزمان اینترنتی" که ناشی از فوران شدید خورشیدی خواهد بود، آماده نباشیم که این موضوع می‌تواند روزانه 7.2 میلیارد دالرتنها به اقتصاد ایالات متحده خسارت وارد کند.
ماموریت‌هایی مانند "کاوشگر خورشیدی پارکر" و "مدارگرد خورشیدی" به ما کمک می‌کنند تا درک بهتری از ستاره‌ای که به منظومه شمسی حیات بخشیده است و آن را حفظ می‌کند، به دست آوریم و یافته‌های آنها می‌تواند به محافظت از ما کمک کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала